Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

TS: Inga glädjesiffror för tidskrifterna

Publicerad: 25 februari 2011, 11:30

Årets TS-mätning visar vikande läsning för tidsskrifterna. Titlar inom flera kategorier sjunker. Sämst går det för affärstidningarna
– Det går dåligt för tidskrifterna, säger Olle Lidbom medieanalytiker på Vassa Eggen.


Ämnen i artikeln:

Olle Lidbom

Årets TS- siffror visar en tendens av minskat intresse för svenska tidskrifter.

–   Tidigare har man kunnat se vissa ljusglimtar. Det gör vi fortfarande men bara på enskilda titlar. Men tittar man på segmenten så är det ingen kul läsning. Här backar allt ifrån mode- till serietidningar, säger Olle Lidbom.

Värst drabbade är affärstidningar. Här är många redaktioner är resurssvaga och har svårt att konkurrera med SvD: s och Dagens Industris dagliga nyhetsflöde.

–   Datatidningar backar, men går bra på webben. De tar igen på karusellen vad de tappar på gungarna, det kan man inte säga om ekonomitidningarna som backar samtidigt som de inte visar några lysande siffror på webben, säger Olle Lidbom.

Varför går det trögt för affärstidningarna?
– Affärstidningarna har tuff konkurrens från dagspressen. De måste producera dagliga nyheter, men har inte resurserna. Samtidigt kommer nya aktörer på webben såsom realtid och placera.nu. Aktörer som inte har någon pappersupplaga.

Olle Lidbom ser en positiv tendens i att det fortfarande går att starta tidningar i Sverige, få dem att växa och ta ganska bra betalt för dem. Han nämner Filter som ett bra ett bra exempel på den ökning av titlar vi sett på den svenska tidskriftsmarknaden under 2000-talet.

Varför har intresset för tidskriftsläsning minskat?
– De etablerade tidskrifterna förändras inte tillräckligt snabbt. De har samma format, innehåll och många gånger samma journalister som för tio år sedan. Det märker läsarna, säger Olle Lidbom.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Olle Lidbom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.