Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TU:s vd ryter till om reklamskatten

Publicerad: 12 April 2013, 13:41

Foto: Pressbild.

Per Hultengård, vd för Tidningsutgivarna, rasar över att regeringen inte har gjort något åt reklamskatten på hela elva år. Han hävdar att det är hög tid att regeringen slutar: ”obstruera de folkvaldas beslut.”


Ämnen i artikeln:

Per Hultengård

Per Hultengård är i en debattartikel hos Aftonbladet mycket kritisk över att dagstidningarna tvingas betala stora summor i vad han ser som: ”snedvridande skatt på de annonser som finansierar det journalistiska arbetet och samhällsgranskande innehållet.”

Han konstaterar också att det i dagarna är elva år sedan riksdagen gav i uppdrag åt regeringen att avskaffa den ”orättvisa så kallade reklamskatten.”

Per Hultengård sticker inte under stol med momsen på tidningar är reducerad till sex procent samt att vissa tidningar har presstöd, men tycker ändå att det är paradoxalt att staten tvingar dagstidningar att betala extraskatt på annonsintäkter.

Per Hultengård menar också att Reklamskatten egentligen inte är en skatt på reklam, utan i stor utsträckning en tidningsskatt.

”För reklam i tv, på radio eller internet betalas ingen reklamskatt. Till och med direktreklamen i brevlådan är undantagen.”, skriver han.

Han pekar också att det knappast kommer som någon hemlighet att tidningsredaktionerna krymper. Tidningarna betalar idag tre procent i reklamskatt:
”Det låter kanske inte så mycket, men då ska man komma ihåg att drygt hälften av dagstidningarnas intäkter kommer från annonsering.”

Per Hultengård hävdar också att av de 100 miljoner kronor som dagspressen betalar varje år i reklamskatt står ett 10-tal tidningar för 90 miljoner kronor, vilket motsvarar drygt 200 heltidsanställda journalister eller lika mycket som: ”minst en och nästan två av landets större dagstidningar.”

Han tycker att finansdepartementet kommer med svepskäl då man år efter år hävdar att det saknas statsfinansiellt utrymme att slopa reklamskatten.

”Under de elva år som har gått har bland annat restaurangmomsen sänkts med flera miljarder kronor, bolagsskatten har sänkts med över 15 miljarder kronor och nettokostnaden för de olika jobbskatteavdragen beräknas till åtminstone en bra över 50 miljarder kronor.”

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Per Hultengård

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.