Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Tui tar hem Årets marknadsavdelning

Publicerad: 23 Maj 2019, 12:22

Med hjälp av en datadriven strategi som lyckas sätta människorna i fokus prisas resebolaget Tui som Årets marknadsavdelning 2019.


Ämnen i artikeln:

TUI

Under eftermiddagen avgjordes Resumés tävling Årets marknadsavdelning på At Six i Stockholm. Under våren har en erfaren jury nagelfarit en mängd olika bidrag som utvärderats efter sin framåtriktning, innovationskraft, förmåga att interagera med andra avdelningar och på riktigt veta skillnaden mellan försäljning och marknadsföring.

En skillnad mot förra årets finalister, och slutliga vinnare i Nocco, säger sig juryn i år ha sett en högre grad av självförtroende och teknik för varumärkets, snarare än för tekniken i sigs, skull. Dessutom har många marknadsavdelningar lyft fram vikten av en stark kultur.

– De här marknadsavdelningarna har blivit viktiga nav för sina verksamheter. De jobbat mot ett tydligt övergripande syfte och gör det med stor energi, passion och stolthet, säger juryledamoten Anna Thelander, marknads- och kommunikationschef på AMS Fastigheter, om de tävlande bidragen.

Vinnare blev slutligen resebolaget Tui:s marknadsavdelning. I en presentation av företaget beskriver de sig själva som "ett datadrivet techbolag i resebranschen".

– Ändå lyckas de att vara mänskliga i sitt tilltal, säger juryledamoten Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King.

Totalt jobbar 40 personer på Tuis marknadsavdelning under ledning av Anna Laestadius. Vid sidan av sin inhousebyrå jobbar man även tätt ihop med Forsman & Bodenfors Inhouse. Med hjälp av datainsamling från i princip samtliga kanaler vilket i sin tur använts till att bygga en skräddarsydd kundresa. Man har också börjat bli en tydligare ledsagare för de resenärer som söker inspiration och vägledning när de planerar semester.

Juryns motivering lyder:

"Årets vinnare är modig. De har vågat ta sig an sin bransch största problem och vända detta till sin fördel. Här vågar medarbetare göra fel oavsett om de är på sin egen avdelning eller kryssar mellan sälj-, CRO- och UX-team i byggandet av ett starkt varumärke samt trafikdrivande insatser. Att det är en marknadsavdelning med högt i tak kändes ända in i juryrummet och kanske är det just därför de har nått statusen "center of excellence" på global basis inom hela tre områden. Man kan fundera på om det är trots eller tack vare de många framgångarna som årets vinnare vågat se sig själv i spegeln och sett att de är något annat än de tidigare har varit. För det här företaget ser sig inte längre som ett reseföretag, utan som ett konsument- och datadrivet techbolag som säljer och marknadsför resor och upplevelser. Årets modiga vinnare är TUI!"

Övriga finalister var Gant, SAS, Spotify och Consid. Juryn som utsett vinnaren består av Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige, Tom Noble, konsult, Emma Thorp, vd Scream, Cecilia Perlind, Head of Brand & Communications Kantar Sifo, Hedvig Hagwall Bruckner, Copywriter King, Anna Thelander, AMF Fastigheter, Matthias Sånemyr, Country Manager Leeads, Max Hamberg, CCO Delta Projects, Fredrik Svedjetun, Chefredaktör Resumé, Daniel Collin, Kommunikationsstrateg, Vinter.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

TUI

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.