Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 2 december 2008, 07:14
Sveriges Annonsörer har låtit medlemmarna svara på var de bäst håller sig uppdaterad om olika kommunikationsbyråer. Det egna nätverket är viktigast, medan byråernas sajter och reklamtävlingar ligger långt ner.
Max Aperia. Foto: Bugge Woldner
– Det är bra att kollegor och nätverk dominerar så stort tillsammans. Det är en form av referensunderlag som kan innehålla kunderfarenheter vilket är det allra bästa. Däremot så är det synd att byråernas hemsidor kommer så långt ned på listan. Men det kan säkerligen bero på att annonsörerna har slutat söka där med tanke på att det fortfarande är alltför vanligt med inga, för gamla eller "skojiga" hemsidor hos byråerna, säger Max Apéria, byråvalsrådgivare för Sveriges Annonsörer i en kommentar.
I enkäten, som genomfördes i november, deltog 137 annonsörer.
Frågan som ställdes var: vilken eller vilka av följande källor håller dig uppdaterad kring olika kommunikationsbyråer?
Och så här svarade annonsörerna:
Nätverk: 24,53%
Kollegor: 21,50%
Fackpress: 20,09%
Byråboken (Sveriges Reklamförbund): 8,64%
Annat sätt: 7,48%
Byråernas hemsidor: 6,78%
Reklamtävlingar: 6,07%
Byrånumret (Forma Publlishing): 4,91%
Tobias Rydergren