Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tung uppförsbacke för A-Coms nye vd

Publicerad: 18 Mars 2010, 14:18

I tisdags hade A-Com en extrastämma för att banka beslutet att köpa upp dotterbolaget Brand Support. Just varumärkessupport är vad A-Com-koncernen skulle behöva. Frågan är om det finns ett sämre byråvarumärke i reklambranschen just nu.


Ämnen i artikeln:

A-ComBörsFredrik SandelinMats Ohlsson

truefalse

(Foto: Åsa Örtengren)

A-Com har ett turbulent år bakom sig. Förlusten i det senaste bokslutet är betydande, även om den ansvariga ledningen vill lägga skulden på omstrukturering av bolaget och försäljning av förlustverksamheterna i Norge. 

Under våren var det stora ägarförändringar och med det följde ombyte på styrelsestolarna. Under våren var koncernen också tvungen att köpa ut sina bästa byråer på mediesidan, Wisely och Bizkit, för att lösa lån.

Dessutom gjordes en vd-rekrytering som havererade redan innan vd hade tillträtt. Fredrik Sandelin, som har lett A-Com från ruinens brant för sju år sedan, fick ta spjärn och stanna ett tag till.

Så för 18 dagar sedan tillträdde Mats Ohlsson som ny vd för A-Com. Han tar över ett bolag som visserligen inte kämpar för sin överlevnad längre, men som fortfarande har betydande problem.

Framför allt är det ett varumärkesproblem. A-Com är en reklambyråkoncern. Poängen med en koncern är att byråerna ska ge varandra jobb och dela kostnader. I A-Coms fall har koncernen snarast lagt höga kostnader på byråerna, vilket omstruktureringen under de senaste åren har kommit till rätta med.

När det gäller uppgiften att dra in jobb saknar A-Com den duktiga, creddiga strategibyrå som skulle fungera som lokomotiv för de andra. Och frågan är var de ska hitta den. Det är inte precis så att A-Com har en kö av friare som bankar på dörren. Koncernen har helt enkelt ett för dåligt rykte. Trots att det har varit lågkonjunktur och uppköpsläge för många små men kreativa lådor har A-Com inte lyckats köpa en riktigt bra kreativ byrå som skulle locka in kunder till de övriga. Koncernens starka kort är i stället below the line-byråerna, till exempel Trackster. De kan vara hur duktiga som helst på sin bit, men de blir aldrig den cirkushäst somA-Com behöver för att locka kunderna som vill storsatsa på kreativ reklam.

En sådan reklambyrå har A-Com inte haft sedan Hollingworth Mehrotra när Sunit Mehrotra och Frank Hollingworth tog kunder och personal med sig och startade King.

Mats Ohlsson har varit vd på A-Com i 18 dagar och har att ta tag i det problemet.
– Jag får återkomma om det, säger han när Resumé frågar hur han ska höja A-Coms varumärke som reklambyråägare.

Nu har A-Com köpt upp det dotterbolag som de bedömer som koncernens bästa av delägaren Lars Söderqvist, som i vanlig ordning har fått nyemitterade A-Comaktier och en styrelseplats som betalning. Byrån heter lämpligt nog Brand Support och även om verksamheten är inriktad på säljdrivande butikskommunikation kan den lätt vidskeplige se det som ett omen för framtiden.

Veckan som gick

Ljusning. Nu kommer ytterligare ett tecken på att annonskonjunkturen är på väg att stabiliseras och kanske till och med på väg att växa. Under februari ökade nämligen mediebyråernas köp med 1,2 procent.

OTW Publishing byter vd. Christian Sahlgren avgår för att starta eget. Efterträdare blir Jonas Nilsson. Jonas Nilsson, som startade OTW Publishing, har de senaste åren varit bolagets kreative chef. Nu blir han åter vd. OTW ägs av Forma Publishing, som i sin tur ägs av börsnoterade Hakon Invest.

På nya poster. Det är dags för bolags­stämmor och nya styrelseledamöter. Magdalena Gerger, vd på Systembolaget, föreslås ta plats i Husqvarnas styrelse. Hon sitter sedan tidigare i IKEA:s styrelse. Per Holknekt grundare av klädmärket Odd Molly kommer däremot att hoppa av från bolagets styrelse.

Börs-vd:n pratar ut för 39 000. E24 startar en ny tjänst där en börs-vd får berätta fritt om det egna bolaget. Tjänsten kallas ”Vd har ordet”. Mikael Samuelsson, vice vd på E24, vill dock förtydliga att det rör sig om en annons och inte ett redaktionellt inslag.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.