Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Turistkampanjen urartade

Publicerad: 14 September 2009, 11:56

En video med en dansk singelmamma som söker sitt barns okända far blev snabbt en succé med över 1 miljon tittare på Youtube. Men filmen var fejk och en del av Visit Denmarks senaste kampanj.


Ämnen i artikeln:

Visit Denmark

I filmen berättar mamman att hon är från Danmark och att hon blev gravid efter ett ”one night stand”. Mannen försvann tidigt på morgonen dagen efter. Nu vill hon ha kontakt med pappan. Det sker genom en video på Youtube där hon visar upp sonen August.

Videon spreds snabbt och på några få dagar hade över en miljon sett filmen. Men en dansk dagstidning avslöjade att kvinnan i filmen var Ditte Arnth Jørgensen och att det var Visit Denmark som låg bakom filmen.

Från att filmen till en början hade fått många vänliga och uppskattade kommentarer förbyttes nu tonläget och filmen togs bort från Youtube. Nu ligger den uppe igen och kommentarerna är minst sagt hånfulla.

Trots det är Dorte Kiilerich på Visit Denmark nöjd. Hon sa i en tv-intervju att det här var det effektivaste som någonsin gjorts av organisationen för att marknadsföra Danmark. Det skriver Brandrepublic.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Visit Denmark

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.