Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tv-annonseringen rasar

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Efter en succéartad uppgång i september rasade tv-annonseringen i oktober. Det visar Reklamförbundets mediebyråbarometer.


Totalt minskade den förmedlade annonsvolymen i tv med 23,7 procent under oktober. Enligt Sven Boström på Mediaedge:CIA , som är ansvarig för sammanställningen, är det i huvudsak tv som drar med sig totalsiffrorna för annonseringen i rapporten.I Mediebyråbrometerns sammanställning minskade annonsvolymerna under oktober med 13,4 procent jämfört med samma period i fjol och med 10 procent för de ackumulerade siffrorna för de första 10 månaderna. Och då ska man komma ihåg att jämförelsesiffrorna från oktober 2001 i sin tur låg 26 procent under de från 2000.Ljusningen i sammanhanget är att populärpressen visar på en påtaglig ökning (12,6 procent för perioden). Samtidigt ökar utomhusannonseringen med 2,2 procent.Sven Boström räknar i sin rapport med att julhandeln kommer att lyfta helårssiffrorna till en nedgång på mindre än 10 procent jämfört med 2001.

Mediebarometern oktober 2002(media, okt. 2002 (förändr. okt. 2001), ack. 2002 (förändr. 2001))Storstadspress, 126 Mkr (-3,6%), 1 034 Mkr (-20,9%)Kvällspress, 32 Mkr (-0,3%), 270 Mkr (-14,3%)Lokalpress, 84 Mkr (-6,2%), 652 Mkr (-13,6%)Populärpress, 48 Mkr (12,6%), 344 Mkr (10%)Fackpress, 47 Mkr (-20%), 369 Mkr (-27,2%)Tv, 281 Mkr (-23,7%), 2 362 Mkr (-5,3%)Radio, 16 Mkr (-21,2%), 175 Mkr (-11,2%)Bio, 6 Mkr (-54,5%), 55 Mkr (-2,5%)Utomhus, 63 Mkr (2,2%), 501 Mkr (1,1%)Utländska medier, 23 Mkr (8,3%), 185 Mkr (-2,4%)Övrigt, 27 Mkr (-10,8%), 255 Mkr (-1,3%)Internet, 10 Mkr (-17,3%), 95 Mkr (-5,6%)Totalt, 763 Mkr (-13,4%), 6 295 Mkr (-10%)

Robert Svensson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.