Nyheter
Tv fortsatt attraktivt hos annonsörer – här är medieinvesteringarna från oktober
Publicerad: 9 november 2022, 10:15
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Under oktober ökade medieinvesteringarna med 6,6 procent jämfört med 2021, enligt Mediebyråbarometern, men på grund av en extravecka innebär det i realiteten ett svagare resultat än 2021. Störst ökning i investering syns i segmentet onlinevideo och tuffast var det för direktreklam och annonsblad.
Medieinvesteringarna som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade med 6,6 procent i oktober jämfört med samma period 2021. Allra mest ökade kategorin onlinevideo, som steg med nästan 30 procent till 202,4 miljoner kronor. Även radio och utomhus/trafikreklam ökade med 25 respektive 28 procent jämfört med oktober 2021, medan det största tappet syns i kategorierna direktreklam/annonsblad och populärpress, som föll med 35,9 respektive 31,2 procent.
Totalt förmedlades under oktober månad 2022 1,6 miljarder kronor, jämfört med 1,5 miljarder under oktober 2021. Det motsvarar alltså en ökning på 6,6 procent. Hittills i år har 12,1 miljarder kronor förmedlats och de ackumulerade medieinvesteringarna har ökat med 7,2 procent.
– Oktober är den enskilt största månaden för medieinvesteringarna, så en förändring denna månad är extra viktig för marknaden och de enskilda medierna, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande på Sveriges Mediebyråer.
Han pekar dock på att oktober 2022 innehöll en faktureringsvecka mer än föregående år, vilket betyder att ökningen är dopad. Vanligtvis betyder den extra veckan en ökning på upp till 15 procent, så resultatet för oktober är egentligen svagare än föregående år.
– Sammantaget, och ackumulerat, måste dock mediemarknaden anses som stark, trots att den annalkande lågkonjunkturen gör att annonsörer börjar bli försiktiga, avslutar han.
Förutom direktreklam/annonsblad och populärpress syntes röda siffror i kategorierna dagspress, bio, sök, och online display.
– De klart största ökningarna står online video, radio och utomhus/trafikreklam för – alla med ökningar på över 25 procent. Dessa tre mediekategorier noterar också i oktober all-time-high; aldrig förr har så mycket pengar investerats en enskild månad i dessa kanaler. Även tv, den största kategorin, ökade med 10,9 procent. Tv behåller sin attraktionskraft hos annonsörer och byråer trots minskat tittande. Det är tydligt att bred och hög räckvidd är viktigt för många annonsörer, vilket tillväxten inom utomhus/trafikreklam och radio också vittnar om. Print, som under valperioden i september ökade, vände tillbaka till ett minus under oktober och de samlade printköpen minskade med 14 procent jämfört med oktober 2021, kommenterar Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
Bild 1/3 Bläddra i bildspelet för att se siffror från Sveriges Mediebyråer.