Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tv lyft för Max

Publicerad: 29 Januari 2008, 15:43


Max marknadschef Anders Forssten  ser tilllbaka på ett bra år för de 58 restaurangerna. Målet är att dubbla antalet.

Snabbmatskedjan Max är årets vinnare i varumärkes-SM 2007. Men även konkurrenten Burger King har stärkts under året.

VMSM Att Max placerar sig i topp bland varumärken som har ökat sin varumärkeskännedom gläder marknadschefen Anders Forssten:
– Det är ett kvitto på att de förändringar som vi gjort i strategin och mediemixen under året gett bra resultat. Förändringen inleddes i april, och sedan dess har vi ökat investeringarna i tv. Det har gett väldigt positiva resultat både i kännedom och försäljning, säger Anders Forssten.
Max har under året ökat sin försäljning med 25 procent, och medieinvesteringarna med cirka 30 procent.
– Vi har haft ett väldigt bra år 2007, och har i dag 58 restauranger. Ambitionen är att dubbla det antalet, säger Anders Forssten.

Storstäderna
Potentialen finns i storstäderna, Max sneglar på Malmö innerstad där de inte finns ännu, och räknar med att de sex restaurangerna i Stockholm kan dubblas. Men de tittar också på städer med mer än 50 000 invånare där de inte finns i dag.
– Vi tar andelar från konkurrenterna men det är också en växande marknad, säger Anders Forssten.
Max och Burger King har blivit allt tydligare utmanare till McDonalds.
– Båda attraherar unga män, en grupp där McDonalds inte lyckats så väl, i sin strävan att vara breda och gå hem hos barnfamiljerna, säger Malin Odell, undersökningskonsult på NMA, Nordisk Medieanalys.
På helåret är Ica trots köttskandalerna en vinnare, och även Coop finns med på listan.
– De tillhör en av de mest reklam­intensiva branscherna där Ica och Coop länge dominerat spelplanen. Det som händer i slutet av året är att de två stora knuffas bort från topplistan, delvis drivet av Icas köttskandal. Men också ett resultat av Willys och City Gross framgångar, säger Malin Odell.
I december månad märks även Media Markt, som ger etablerade aktörer en utmaning i en redan väldigt konkurrensutsatt bransch.
Malin Odell tror att vi under 2008 kommer vi få se varumärkesförflyttningar som återspeglar miljö- och närproducerat.
– Miljön kommer även att visa sitt ansikte i många andra branscher och liksom andra fenomen kommer vissa varumärken att bli vinnare och andra förlorare. Toyota fortsätter till exempel sin framfart och breddar sitt varumärke tack vara att miljön genom­syrar företaget.

Fotnot :
Underlaget i Varumärkes-SM bygger på NMA:s mätningar av hur igenkänningen av varumärken i ett sextiotal branscher förändras jämfört med förra året. Föränd­ringen kan jämföras med hur värdet på en aktieportfölj utvecklas.

Tina Bengtsson vinnare av VM-SM 2007

Tina Bengtsson, tidigare marknadschef på Findus, är segrare individuellt i Varumärkes-SM.  
VMSM – Jättekul att vinna! Det var en hyfsad mix i portföljen med en bas i två breda varumärken, Ica och Svenska Spel, Ving som hade en hel del att hämta igen och några bubblare, som TV4 Plus och Glocalnet.
Nu var det knappast någon hård match. Tina Bengtsson tog med sin portfölj ledningen från start, och har behållit den under året.
Sedan årsskiftet har Tina Bengtsson lämnat jobbet som marknadschef på Findus för att i stället bli ansvarig för Hilding Anders Internationals marknadsföring och innovation.
– Efter femton år i samma bransch var det dags att göra något nytt. Det nya jobbet är en marknadsförares våta dröm, att stärka Hilding Anders på marknaderna i Europa och Asien.
Hilding Anders med 5 000 anställda omsätter sju miljarder kronor, och har 35 varumärken bland sängar. Huvudkontoret finns i Malmö.
– Vi finns i ett fyrtiotal länder och är redan nr 1 i Europa och Asien. Mitt jobb är framför allt att koordinera varumärkesarbetet inom koncernen.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.