Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV-reklamen ökar

Publicerad: 15 September 2009, 07:41

Annonsfallet bromsas upp rejält i augusti. Under månaden minskade medieköpen med 8 procent. Men tv, radio, utomhus och internet ökar jämfört med 2008.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Anas vår i höstmörkret? Den frågan ställer sig Sveriges Mediebyråer när medieköpen för augusti nu redovisas. Även om man inte ska dra för stora växlar på en enskild månad så är det trots allt en markant förbättring som sker under augusti.

Nedgången på 8 procent i augusti kan ställas i relation till att annonsköpen som går genom mediebyråerna ligger på minus 18,7 procent för årets åtta första månader. Det är också tydligt i augusti att mediepengarna omfördelas ganska kraftigt. TV får se sina intäkter öka med hela 8 procent under augusti. Även utomhus och radio visar tillväxt. Internet klarar också att visa tillväxt, men med ynka 0,5 procent.

Fackpressen har däremot det tufft med en nedgång på hela 44 procent under månaden. Storstadspressen har det fortsatt tungt med nedgångar på över 20 procent.

Augusti är en månad som har relativt små annonsvolymer. Nu återstår att se om den positiva trenden håller i sig i de annonstunga månaderna september, oktober och november.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.