Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”TV4 måste hata Lagerbäck & Co"

Publicerad: 8 Juni 2009, 15:22

Halverade sponsorkontrakt och tittarbortfall som sänker tv-intäkterna med 20 procent. Det blir resultatet av ett VM i fotboll nästa år utan Sverige, enligt Ragnar Tingström, delägare i och medierådgivare för Scream.


Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VMScreamTV4

Ragnar Tingström.

”TV4 måste hata Lagerbäck & Co. Ingen Zlatan i fotbolls VM betyder att priset för Spons och vanliga spottar halveras nu.”

Ragnar Tingström
, delägare i och medierådgivare för Scream, har i ett twitter-inlägg redan räknat bort Sveriges minimala chans att ta sig till fotbolls-VM i Sydafrika nästa år.

Ragnar Tingström såg själv Sveriges förlustmatch mot Danmark på första parkett.
– Ja, tyvärr. Jag satt själv på läktaren i lördags och grät, bedrövad över att Sverige saknade offensiv vilja, säger han till Resume.se.

Ett förhandlingsutspel, kanske. Men hans omedelbara professionella slutsats är att priset på Kim Källströms straffmiss och Micke Nilsson felrensning kommer att halvera priset på sponsorpaketen som TV4 säljer exklusivt till ett fåtal annonsörer.
–I samband med EM förra året såldes paketen för åtta miljoner. Det lär TV4 inte få ut nästa år, när inte Sverige är med. Tittarsiffrorna når inte samma höga nivåer i sportsammanhang utan Sveriges deltagande.

Samtidigt finns en stor kärna som ser all fotboll, oavsett om Sverige är med eller inte?
–Absolut. Intresset kommer givetvis vara på topp. När fotbolls-VM gick i Frankrike – utan svenskt deltagande – var tittandet jättestort.

Men medierna tappar väl i första hand marginaltittarna och marginalläsarna, som dras med i den allmänna bevakningen?
–Visst, men jag skulle ändå uppskatta att de står för runt 20 procents lägre betalning i nettopengar.
–För annonsörerna handlar affären om att i förväg veta vad man betalar för. Och när Zlatan inte finns med är inte VM samma säkra kort.

Hur mycket påverkas kvällstidningarna, som brukar bygga både bilagor och sin bevakning på svenska spelare?
–Jag tror inte att de tappar lika mycket. De kan sälja mycket på sina löp. Dessutom kommer de att leva länge på efterdyningarna av prinsessbröllopet under nästa sommar.

Vad betyder förlusten för mediebyråerna?
– Ingenting, det påverkar inte den totala budgeten.

Resume.se har sökt Michael Grimborg, försäljningsdirektör TV4, för en kommentar.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VMScreamTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.