Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

TV4 nobbar 44 miljoner på en månad

Publicerad: 27 oktober 2010, 07:47

Enligt källor till Resume.se har TV4 fått tacka nej till 44 miljoner kronor i reklamintäkter senaste månaden. TV4:s intäktsdirektör Michael Grimborg bekräftar att det är fullt i kanalen sedan lång tid, men vill inte kommentera siffrorna.


Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgTV4

Foto: Andreas Elgstrand

– Jag har aldrig varit med om något liknande under mina 25 år, säger Michael Grimborg.

TV4 valde att minska volymen för sina årsavtalskunder med 15 procent i oktober för att fler annonsörer skulle få chansen att komma med. Men i november har man valt att prioritera redan befintliga årsavtalskunder. TV4 har också infört stopp för nya årsavtal från oktober. Och stoppet hävs först årsskiftet 2010/2011.

TV4 ska alltså ha tvingats säga nej till 44 miljoner kronor bara senaste månaden, enligt uppgift till Resumé:
– Vi kan aldrig kommentera sådana siffror, men jag känner inte igen dem, säger Michael Grimborg.
IRM räknade först med en ökning på 2,6 procent. TV4 valde att lägga en prognos på 10 procent. IRM tvingades senare skruva upp prognosen till 17 procent, men inte heller det räckte med tanke på att TV4 exempelvis haft 30-40 procents överbokning i oktober och november:

– Då går vi ändå enligt vår målsättning i tablån. Vi gör verkligen allt för att elda på våra programsatsningar, men det är inget man fixar från en dag till en annan, säger Michael Grimborg.
Enligt honom finns en rad troliga förklaringar till den enorma efterfrågan. En är naturligtvis en förbättrad konjunktur. En annan att priset för en rating sjunkit senaste åren:

– En rating kostar hälften av vad den gjorde för tio år sedan, säger Michael Grimborg.

En ytterligare bidragande orsak är att de som idag sitter i beslutsposition i mångt och mycket vuxit upp med tv-mediet. En sista och kanske ännu viktigare förklaring är att stora retailkedjor som Elgiganten, ICA och Coop satsar alltmer på tv-reklam:

– Vad som framförallt har exploderat är vad kunderna spenderar. Varken vi, mediebyrån eller reklambyrån kunde för ett år sedan förutspå vilka nivåer det skulle bli tal om, säger Michael Grimborg.

Det låter ändå som ett angenämt problem?

– Det är inte kul om det finns kunder som blir missnöjda för att de inte kommer in. September, oktober och även november har varit och blir extrema månader. Även december ser tufft ut, säger Michael Grimborg.

Han vill också passa på att rikta en ursäkt till kunder som inte får plats i kanalen i dagsläget:

– Man skulle önska att vi vore en tidning som bara kunde trycka fler sidor. Men tv-mediet fungerar ju inte så, säger Michael Grimborg.

Ni har inte funderat över budgivning?
– Det har aldrig varit en option, säger Michael Grimborg.

TV4 har fått 140 nya kunder för rikskanalen i år.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.