Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TV4 stänger dörren till Alternativ för Sverige

Publicerad: 17 Maj 2019, 13:26

Gustav Kasselstrand, partiledare för Alternativ för Sverige.

Foto: Wikimedia commons

I likhet med Västtrafik och Metro väljer TV4 att tacka nej till annonser från högerpopulistiska Alternativ för Sverige. Det har fått partiledaren Gustav Kasselstrand att ilskna till, som kallar TV4 för "ett hot mot yttrandefriheten och demokratin".


Ämnen i artikeln:

VästtrafikTV4

Högerpopulistiska Alternativ för Sverige (AFS), som bland annat driver frågor om återinvandring, ett fullständigt asylstopp och ett svenskt utträde ur EU, annonserar just nu i Stockholms tunnelbana. Det är dock inte alla som vill upplåta sitt reklamutrymme till partiet. Både Metro och Västtrafik har valt att stänga dörren till Alternativ för Sverige med anledning av partiet politiska profil.

Nu går även TV4, som är den enda kanal i Sverige som får sända politisk reklam, samma väg. I ett pressmeddelande skriver Alternativ för Sverige att partiet i april månad var i kontakt med TV4 och att allt "fortlöpte väl" tills dess att partiet inväntade en slutgiltig bokningsbekräftelse. Enligt Alternativ för Sverige drog sig TV4 plötsligt ur och har sedan dess inte svarat på varför man inte tillåter partiet att annonsera.

– TV4 utgör ett hot mot yttrandefriheten och demokratin. Den största påverkansoperationen i det här valet kommer från TV4. De är den enda kanal i Sverige som får sända politisk reklam, och nu förbjuder de reklam från det enda parti som driver frågan om EU-utträde. Det finns en stor grupp EU-motståndare i Sverige – en grupp som TV4 inte vill att vi som parti ska nå ut till. Det är klart att detta påverkar valresultatet på ett avgörande sätt, säger Alternativ för Sveriges partiledare Gustav Kasselstrand i ett pressmeddelande.

I de särskilda bestämmelser inför EU-valet som finns i TV4:s egna regler för åsiksannonsering står det bland annat: "Alla partier erbjuds samma annonseringsvillkor".

Malin Häger, försäljningsdirektör på TV4, skriver i ett sms till Resumé:

"TV4 äger alltid rätten att besluta om vem som annonserar hos oss. I det här fallet hade vi inte möjlighet att tillgodose önskemålet och tackade därför nej. Vad gäller riktlinjer, det är många som vill annonsera hos oss och ibland måste vi säga nej".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

VästtrafikTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.