Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

TV4 tar upp kampen om satellittittarna

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Satellitkanalerna har fått en alltför stor position i den svenska tv-världen. Därför startar nu TV4 nya kanalen TV4 Plus."Vi vill vässa oss i förhållande till satellitkanalerna", säger vd Jan Scherman.Samtidigt är inte distributionsfrågan helt löst.


I går presenterade TV4 sin nya kanal i samband med kvartalsrapporten. TV4 gör ett förhållandevis starkt resultat, 40 miljoner kronor för tredje kvartalet, att jämföra med minus 8 miljoner föregående år. Men trots att reklammarknaden visat sin goda sida mot TV4 under tredje kvartalet dras kanalen fortfarande av gamla förlustverksamheter. Lokal-tv-verksamheten, som länge varit en tung förlustkälla är, trots omstruktureringar, mycket olönsam.Verksamhetsområdet förbättrar marginellt sitt resultat från föregående år och landar för tredje kvartalet på - 69,3 miljoner kronor. I det resultatet ingår koncessionsavgiften till staten på 70 miljoner.I samband med resultatet passade TV4 på att lansera nya kanalen TV4 Plus, som Resumé tidigare avslöjat. Klart är att kanalen haft sin utgångspunkt i att vara en sport- och spelkanal, men det bevakningsområdet har breddats. Främst på grund av att den nya kanalen ska tilltala även den del av befolkningen som inte gillar sport. Istället blir det en fördelning med en tredjedel sport, en tredjedel fritid och resten underhållning i form av serier och långfilm.- TV4 tar på allvar upp kampen om de målgrupper som satellittittarna haft monopol på. Nu blir det en tuffare konkurrenssituation. Vi vill vässa oss i förhållande till satellitkanalerna, säger vd Jan Scherman.I TV4:s arkiv finns en hel del rättigheter till serier som köpts in i bulkform. När ett tv-bolag till säljer en toppserie som till exempel 24, följer ett antal produktioner med i paketet. Dessa serier hoppas programdirektör Eva Swartz kunna placera ut i den nya kanalen, vilket i sin tur gör att kanalen innehållsmässigt inte blir alltför dyr att hålla i gång.På sportsidan har TV4 valt att inte ge sig in i kampen om de stora och dyra sporträttigheterna. Istället försöker man hitta alternativa publiksporter som kan intressera tittarna. Redan nu har TV4 klart med Elitserien i Speedway och STCC. De två motorsporterna är några av de största publiksporterna i Sverige.Bland programledarna i den nya kanalen märks Håkan Matson, motorjournalist, Susanne Sjögren på TV3 sporten, Rickard Sjöberg och Linda Isaksson från När & Fjärran.Redan innan TV4 presenterade kanalen var TV3 och Kanal 5 kritiska mot att Com hem skulle sköta distributionen. De båda satellitkanalerna hotade anmäla Com hem till konkurrensverket. Det ligger dock mer bakom striden än så. Enligt uppgifter till Resumé har Viasat ett exklusivitetsavtal med Com hem, vilket innebär att Com hem lovar att ingen konkurrent till Viasatkanalerna släpps in i basutbudet. Nu blir så inte fallet då TV4 Plus distribueras via Com hems uppgraderade nät -- Hipnet, som når runt 500 000 hushåll. Därmed är TV4 inte inne i basutbudet.- Det är klart vi hade velat vara i basutbudet, men det fick vi inte för Com hem. Varför? Det får du fråga dem om, säger Magnus Jansson, administrativ chef på TV4.Utöver det sluter TV4 avtal med bland annat UPC och Canal Digital. Därigenom hoppas man kunna nå hälften av alla hushåll i Sverige. Men det blir tufft att nå 50 procentsmålet redan från start. En mer realistisk siffra är 20-25 procent. En mängd mindre kabelbolag runt om i Sverige är nödvändiga att sluta avtal med för att nå 50 procentsmålet.

Andreas Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.