Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

TV8 kopierar Radiotjänst

Publicerad: 29 maj 2008, 14:52

TV8 har ökat sin tekniska penetration men når fortfarande inte alla de kan. Nu satsar kanalen hårt på att sprida information om dess utbud med hjälp av reklam. Till sommaren släpps en kampanj med tv-pejling som tema.


Huvudfokus i kampanjen kommer att vara tv och radio och kampanjen, som startar vecka 24, kommer att gå i MTG:s egna kanaler under hela sommaren.

– Förhoppningen är att alla som kan se TV8 men som ännu inte riktigt har hittat till kanalen ska göra det nu, säger Johanna Öberg, försäljningschef på TV8.

Hur många pratar vi om?
– Idag har vi en teknisk penetration på cirka 80 procent men bara en medveten penetration på cirka 60 procent. Det innebär att det finns 20 procentenheter som vi kan fånga in, säger Johanna Öberg.

Kampanjen är framtagen av reklambyrån Storåkers McCann som TV8 började samarbeta med tidigare i våras.

Filmen bygger på tv-pejling. Driver ni med konkurrenten?
– Nej, inte alls. Vi har sneglat lite på konkurrenterna och kollat hur publik service gör när de vill berätta något. Vi hämtar inspiration från dem. Vi tror att det här konceptet är en effektiv metod för att nå målgruppen, säger Johanna Öberg. Hon tillägger.
– Men i övrigt inspireras vi inte av dem. Det kommersiella tv tittandet har ökat två procent våren 2008. SVT tappar och TV8 tar över de tittarna med bravur.

TV8 satsar under året hårt på marknadsföring och kommer till hösten ut med den mest omfattande kampanjen som kanalen hittills gjort. Fokus i programtablån ligger då på aktualitet och underhållning.
– Det blir en kampanj kring lanseringen av vår hösttablå som kommer att gå brett i de flesta medier.

I höst fokuserar kanalen på större och bättre program. TV8 kommer att producera 190 timmar svenskt i höst. De ska också sända cirka 1,5 timmar aktualitet per kväll.
– Allt är inte guld och gröna skogar. Torsdag, fredag och lördag behöver lyftas. Vi måste också bli bättre på dagtid, säger  TV8:s programchef Thomas Hall .

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.