fredag24 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Två lejon i design

Publicerad: 18 juni 2008, 12:45

Sveriges flyt i Cannes fortsätter. Ikväll belönades vi med två nya lejon.


CdF

Claes de Faire


Absolut Disco från Family Business tar hem sitt andra lejon.

CANNES. Sverige profilerade sig som en viktig designnation när första omgången av Cannes Lions design presenterades.

Family Business vinner ett silverlejon för ”Absolut Disco” gjord åt Vin & Sprit. Byrån belönades tidigare i veckan även i Promo för samma kund.

Happy Forsman & Bodenfors belönas med ett bronslejon för Storskogens vatten gjord åt Storskogen.

Sammanlagt tävlade 54 länder med 1200 bidrag. Juryns ordförande Rodney Fitch var mycket nöjd med de inskickade bidragen och alldeles särskilt med de som belönades.
– De höll alla en mycket, mycket hög nivå. En del var fantastiskt bra. Vi har aldrig bedömt design i Cannes tidigare så allt görs för första gången. Det är ett historiskt ögonblick för världens design community som nu kan komma till Cannes för att umgås, tävla och nätverka.

Grand Prix gick till Turner Duckworth i London för sitt arbete med Coca Cola.
– De gjorde det som bra design ska göra. Nämligen att göra saker enklare, sa Rodney Fitch.

Anders Kornestedt, executive creative director på Happy F&B, och juryledamot betonar att de svenska bidragen höll mycket hög kvalité.
– Det har gått jättebra och det har varit ett fantastiskt kul jobb att ta fram de här vinnarna. Eftersom det är första gången kan mycket bli bättre och det finns mycket man kan förbättra. Särskilt eftersom det här är en designkategori på en reklamtävling.

Hade Sverige någonsin någon guldchans?
– Nej.

Vilken tycker du är världens ledande designnation idag?
– Tyskland. Där gör de väldigt mycket bra jobb just nu.

Vad tror du dina kollegor tycker om Sverige när det gäller design?
– Att vi gör väldigt mycket bra jobb.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev