Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Två svenska filmbrons i NY Festivals

Publicerad: 8 november 2007, 11:49

SWE fick ett brons för Eurocard "Attraction" och Lowe Brindfors ett brons för Friends "Hard words". I övrigt var det en svag omgång för Sverige i den amerikanska reklamtävlingens filmdel.


New York Festivals filmdel avgjordes i helgen. Två brons var de största utmärkelserna svenska byråer fick med sig hem - Lowe Brindfors "Hard words" för Friends och SWE "Attraction" för Eurocard.

En lång radda med finalistdiplom gick dock till flera svenska byråer, bland andra till Forsman & Bodenfors för "The Inside Story" och "Border Station" för Volvo och för "Embrace" för Libero och "Embla" för Ikea, till Brindfors för "Skeet-Goalie/Javelin-Skater/Golf-Wrestler" för Oddset, Thörn & Täckenström för Stockholm Synoptik, till Tempel för "Stubbåkren", Beijer Bygg och till Go.Garbergs "Santa Claus" för Brothers.

Flera utmärkelser i högre valörer gick till andra skandinaviska byråer - till exempel vann Grey Copenhagen guld för "Rush Through Town" för danska Metro och TBWA/PHS Helsinki fick silver för "Finnish soccer league".

Ett finskt silver till Valio "Longer life", av byrån Skandaali, regisserades dock av svenske Roger Jansson på MFL Film.

Svenska dokumentären "Dödligt Spel", producerad av DoppoVision och Johan Åsard, fick ett finalistdiplom i avdelningen samhällsdokumentärer.

Tidigare har svenskarna dock dragit hem större priser i interactivedelen, där fick exmeplvis Forsman & Bodenfors guld för Volvo.

Maria Lindholm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.