Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Twitter i annons kostar 120 000

Publicerad: 28 Januari 2010, 13:42

Det är i en annons för rökavvänjningsmedlet Champix som Pfizer plockat omdömen från Twitter. De har sedan publicerats under rubriken ”Patienter tycker olika om Champix”. Det skriver Dagens Apotek.


Ämnen i artikeln:

TwitterPfizer

Petra Eurenius.

Annonsen får nu hård kritik Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman. Problemet är inte att Pfizer använt inlägg från Twitter. Det är att företaget låtit patienter komma med subjektiva omdömen i annonsen. Pfizer ska nu böta 120 000 för annonsen. Vanligtvis brukar summan stanna på 80 000, men den aktuella överträdelsen betraktas som grov.

– Vi har sett att människor som försöker sluta röka ofta delar med sig av sina erfarenheter på nätet. Därför ville vi visa lite av detta för läkare och sjuksköterskor. Vi försökte verkligen undersöka om avpersonifierade twitterinlägg är förenligt med regelverket, men misslyckades. Det blev en olycklig och dyr lärdom konstaterar Petra Eurenius, kommunikationschef på Pfizer i Dagens Apotek.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

TwitterPfizer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.