Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Twitter sätter stopp för segmentering via nedsättande ord

Publicerad: 18 September 2017, 07:59

Efter förra veckans avslöjande om att marknadsförare på Facebook kan nå grupper via termer som "how to burn jews" tar Twitter nu bort möjligheten att nå intressegrupper via nedsättande ord.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebook annonseringFacebook

Förra veckan avslöjade ProPublica att marknadsförare på Facebook hade möjlighet att nå ut till målgrupper som angav att de var intresserade av nazism, hur man ska bränna judar och andra nedsättande och antisemitiska ämnen.

Facebook var efter avslöjandet snabba att krishantera och ta bort möjligheten att marknadsföra via nedsättande termer.

Efter att the Daily Beast gjort en liknande undersökning som ProPublica, fast för marknadsföring på Twitter, har Twitter nu tagit bort funktionen att nå ut till användare med nedsättande termer. Enligt Daily Beasts granskning kunde Twitter erbjuda 18 miljoner användare till annonsörer bara genom sökordet "Nazi".

Twitter kallar möjligheten att segmentera på liknande vis för "en bugg".

– Twitter förbjuder och förhindrar alla typer av kampanjer som på något sätt innehåller nedsättande eller olämpligt innehåll och vi kommer i fortsättningen att vara lika hårda i våra policies, berättar företaget i ett uttalande.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.