Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Twitter stoppar all annonsering från statskontrollerade medier

Publicerad: 20 Augusti 2019, 05:48

Foto: Wikimedia commons

Statskontrollerade nyhetsmedier förbjuds från att annonsera på Twitter, USA ger Huawei 90 dagars respit och dyr Brexit-kampanj får kritik. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

BrexitTwitterDisneyReportrar utan gränserHuaweiDonald Trump

Twitter genomför en förändring i sin annonspolicy som innebär att techhjätten inte längre kommer acceptera annonser från statskontrollerade nyhetsmedier. Det meddelar bolaget i ett blogginlägg. Nyheten kommer i samband med att Twitter hittat falska inlägg på plattformen som syftat till att svartmåla demonstranterna i Hongkong för att på så vis skada deras trovärdighet. Twitter har stängt ned över 900 konton som enligt bolaget är en del av en statligt stödd desinformationskampanj.

I blogginlägget skriver Twitter att de med den uppdaterade annonspolicyn vill "skydda en sund diskurs och en öppen konsversation".

"Vi tror att det finns en skillnad mellan att delta i konversationer med konton som du väljer att följa och innehåll som du ser från annonsörer på Twitter, vilket kan vara från konton som du för närvarande inte följer. Vi har policyer för båda, men vi har högre krav på våra annonsörer".

Annonsörer som berörs av förändringen kommer ha 30 dagar på sig att dra sig ur Twitters annonsprodukter. Dock kommer dessa typer av nyhetskanaler forfarande kunna skriva inlägg på Twitter.

Twitter skriver i blogginlägget att de har tagit hjälp av organisationer och källor såsom Reportrar utan gränser, Press Freedom Index och European Journalism Centre’s Media Landscapes Report för att avgöra vad som ska betraktas som "statskontrollerade nyhetsmedier".

USA ger Huawei respit i 90 dagar
Den amerikanska handelsministern Wilbur Ross meddelade under måndagen att USA förlänger den licens som tillåtit Huawei att göra affärer med amerikanska bolag såsom Google. Det rapporterar BBC. Det var i maj tidigare i år som USA svartlistade den kinesiska mobiltillverkaren, men gav bolaget en tillfällig respit, som alltså skulle ha gått ut igår måndag. Den nya licensen räcker i 90 dagar.

President Donald Trump sade under helgen i ett uttalande att Huawei är ett bolag som USA framöver "kanske inte kommer att göra affärer med över huvudtaget", vilket enligt bedömare var en signal på att respiten inte skulle komma att förlängas.

Svartlistningen av Huawei har blivit en central del av den större handelskonflikten mellan USA och Kina. Enligt USA utgör Huawei en nationell säkerhetsrisk, då man menar att bolaget möjliggör spionage åt den kinesiska regeringen. Huawei har genomgående dementerat uppgifterna.

LÄS MER: "Zara Larsson och Sarah Sjöström kritiseras för Huawei-samarbetet"

Dyr Brexit-kampanj får kritik
Kritiska röster har väckts mot de stora offentliga utgifter som brittiska myndigheter har lagt på en stor informationskampanj utformad för att förbereda medborgare och företag på effekterna av Brexit. Det skriver The Drum.

Efter att organisationen Press Association begärt att få ut uppgifterna, har det nämligen visat sig att myndigheterna har lagt över 10 miljoner pund på informationsmaterial kring EU-utträdet endast mellan november 2018 och juli 2019. En mer detaljerad redovisning av siffrorna visar att 2,7 miljoner pund har lagts på print, 2,4 miljoner på radio och 1,3 miljoner på tv, medan 1 miljon pund har gått till kampanjer i sociala medier. De resterande 3 miljoner punden ska ha lagts på övriga kanaler.

En av dem som har reagerat är Labour-ledamoten Wes Streeting, som kallar utläggen för ett slöseri av offentliga medel.

"Varenda penny som har spenderats på den här reklamkampanjen som syftar till att förbereda oss på denna självorsakade skada som är Brexit, skulle ha använts bättre på poliser, skolan och sjukvården. Brexit har redan stått oss dyrt och vi har inte ens lämnat ännu", säger han i ett uttalande.

Twitter lanserar nytt annonsformat
Twitter har utökat sitt annonserbjudande med ett nytt format för videoklipp som innebär att annonsörer endast betalar om tittaren har sett på videon i minst sex sekunder. Om tittaren scrollar sig bort från videon tidigare, kostar det annonsören ingenting.

Det här innebär att Twitter för första gången erbjuder ett annonsformat som bara tar betalt för "completed views". Det skriver Adage. Annonsformatet ska nu vara tillgängligt för annonsörer på ett globlat plan.

LÄS MER: "Twitter lanserar ny tjänst för mer kreativ reklam"

Då lanseras Disneys Netflix-utmanare på bredare front
I april tidigare i år berättade Disney att bolagets kommande streamingtjänst Disney+ ska lanseras den 12 november på den amerikanska marknaden. Sedan dess har det dock varit tyst om när Netflix-utmanaren kommer göra debut på övriga marknader. Nu tar bolaget bladet från munnen och berättar att november även blir lanseringsmånad för Kanada, Australien, Nya Zeeland och Nederländerna. Det skriver The Dum.

Den 12 november lanseras tjänsten förutom i USA även i Kanada och Nederländerna, medan den 19 november blir datumet för Australien och Nya Zeeland.

Disney+ kommer ha innehåll från hela mediekonglomeratets portfolio, bland annat från Star Wars, National Geographic, Pixar och Marvel.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.