Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Twitterbotar allt större hot mot politiska val

Publicerad: 9 September 2019, 05:56

Foto: Flickr

Twitterbotar med syfte att påverka den demokratiska processen blir allt mer sofistikerade, Johnson & Johnsons varumärke tycks inte ha drabbats av opioidskandalen och Mark Zuckerbergs mentor starkt kritisk till Facebook. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterSpotifyFacebook

Risken att Twitterbotar påverkar den demokratiska processen genom att till exempel sprida desinformation har endast växt sedan det amerikanska presidentvalet 2016. Det visar en ny studie från University of Southern California, som Adweek rapporterar om.

I studien har dataforskarna analyserat runt 250 000 Twitterkonton som twittrade politiska nyckelord under både 2016 års presidentval och mellanårsvalet 2018. Av de konton som varit aktiva under båda valperioderna, kunde forskarna slå fast att runt 30 000 av dessa antaligen var bot-konton varav den stora majoriteten twittrade till stöd för Donald Trump. Dessa 30 000 botar hade mellan 2016 och 2018 års valperioder endast vuxit sig mer sofistikerade och lika sina mänskliga motsvarigheter. Det genom att exempelvis lära sig att svara på kommentarer – och till och med ordna omröstningar.

– Vi måste lägga mer insatser på att förstå hur botar utvecklas och hur mer sofistikerade botar kan upptäckas. Då 2020 års presidentval närmar sig är det av högsta vikt att bibehålla integriteten inom diskursen på sociala medier, för att säkra en demokratisk process fri från extern påverkan, säger professor Emilio Ferrara som ledde studien.

Johnson & Johnsons varumärke tycks inte ha drabbats av opioidskandalen
USA har de senaste åren haft omfattande problem med överdoser kopplade till opiatmissbruk. Frågan har fått global uppmärksamhet och sedan ett år tillbaka har en stor skuld lagts vid läkemedelsbolagen bakom krisen. I slutet av augusti beslutade Cleveland County District Court om att bötfälla Johnson & Johnson med 572 miljoner dollar för företagets inblandning i krisen. Domaren anser att företaget genom vilseledande marknadsföring spelat en avgörande roll i att skapa krisen.

Nu rapporterar Adage att Johnson & Johnsons varumärke inte verkar ha tagit nämnvärd skada av krisen. I direkt anslutning till domen mot bolaget kunde inte något märkbar påverkan på Johnson & Johnsons rykte synas i undersökningsbolaget Morning Consults mätningar. En talesperson från Morning Consult säger att det kan ha att göra med att nyheten om domen mot Johnson & Johnson helt enkelt inte får något större fäste hos allmänheten eller att den helt enkelt inte sjunkit in.

Mark Zuckerbergs mentor starkt kritisk till Facebook
SVT har träffat Roger McNamee som investerade tidigt i Facebook och var mentor åt bolagets grundare och vd Mark Zuckerberg under de första åren. Idag är han kritisk mot hur bolaget växt med en affärsmodell som han menar premierar spridning av hat och konspirationsteorier. Det genom att techbolag som Facebook och Youtube utformar sina tjänster så att de ska bli så beroendeframkallande som möjligt, samt på ett automatiskt sätt lyfter fram visst innehåll.

– Det mest engagerande innehållet är inte det goda innehållet. Det är hatet, desinformationen och konspirationsteorierna. Det är inte så att de sitter där och säger "wow, en bra konspirationsteori, den ska vi sprida". De tar det som engagerar folk mest, och det råkar vara just hat, desinformation och konspirationsteorier. Och det är inte för att människor gillar det, utan för att de inte kan låta bli att kolla på det, säger han till SVT.

Brasiliens största tidning i protest mot censur
Brasiliens största dagstidning Folha de S.Paulo har publicerat en illustration på sin förstasida från en Marvel-serie som visar två män som kysser varandra. Publiceringen är en protest mot den censur som drivs på av borgmästaren i Rio de Janerio, Marcelo Crivella. Det skriver The Guardian.

Marcelo Crivella försökte nyligen förbjuda "Avengers: The Children's Crusade" från att vara med på en bokmässa med hänvisning till att den består av inenhåll som är "opassande för barn". Enligt kritikerna påminde hans agerande om den censur som infördes under Brasiliens 21-åriga militärdiktatur.

Spotify satsar på nyhets- och sportpoddar
Spotify stortsatsar just nu på poddar. För att stärka sin position inom segmentet ytterligare har den svenska streaming-jätten letat efter personer som ska hjälpa bolaget att växa inom olika poddkategorier, framför allt sport och nyheter. Därför har bolaget rekryterat de två tungviktarna David Rhodes och Amy Hudson. Det skriver Breakit.

David Rhodes är tidigare chef för CBS News och kommer in som konsult för att hjälpa Spotify med deras vidare satsning på nyhetsprogram. Amy Hudson var tidigare chef för partnerskap med sportmedier i Nordamerika på Facebook.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

TwitterSpotifyFacebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.