Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ulf Enander lämnar Reklamförbundet

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Vid Reklamförbundets årsmöte i slutet av november kommer medlemmarna att få ta ställning till om förbundet ska delas upp i två delar. Förslaget kommer från styrelsens ordförande Ulf Enander, som samtidigt kommer att lämna förbundet.


- Jag har avböjt omval efter fem år i Reklamförbundet, där jag varit ordförande de senaste tre åren, säger Ulf Enander. Anledningen är att han tycker att han gjort sitt och att förbundet behöver förnyelse och nytt blod. - Breddningen, tillsammans med försäljningen av Bergs, är de största sakerna vi gjort under min tid. Dessutom är jag stolt över att vi har en så duktig och stark vd i Anna Serner. Vid årsmötet kommer också hans sista stora förändringsidé att komma upp på dagordningen.  - Vi har en plan om en strukturförändring i styrelsen som jag har initierat. Den går ut på att dela upp styrelsen i en ideell del och i en kommersiell, för att tydliggöra arbetsuppgifterna och effektivera arbetet i styrelsen.Det innebär att det kommer at behövas två separat syrelser. Enligt Enanders förslag ska den ideella vara bredare, bestå av 15-20 personer och arbeta för att driva branschfrågor på ett bredare plan, medan den kommersiella ska vara betydligt mindre och fokusera på de projekt som direkt berör Reklamförbundet.Ulf Enander säger sig redan ha stort stöd hos vd Anna Serner och de övriga i styrelsen och han anser att det här är den förnyelse som behöver göras. Han har synpunkter också på andra frågor. - Jag tror också att vi som förbund inte ska företräda reklamen och se till att debatten förs i samhället. Det ska vi som medlemmar göra med den reklam vi gör för våra kunder. Är reklamen tillräckligt bra, som Iprenmannen eller Ica, så slår den igenom. Det vi gör för våra kunder ska demonstrera nyttan med reklam och det är också den bästa reklamen för reklamen.Han säger sig också vara missnöjd med några saker. - Jag har inte lyckats skapa en etisk diskussion i den mån jag hade velat. Man ser fortfarande en hel del reklam som bygger på fördomar. Det önskar jag att jag hade lyckats med bättre. Det har inte heller alltid varit så kul att vara diplomat alla gånger men snart får jag sluta med det också. - Dessutom borde vi bli bättre på kompetens och förnyelse. Det här är en entreprenörsstyrd bransch och vi borde bli bättre på att föra över kunskap och erfarenhet till nya generationer.

Läs mer i Resumé nummer 43/02 idag torsdag.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.