Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Undersökning: Annonsörer slösar bort 60 procent av de digitala annonspengarna

Publicerad: 13 Augusti 2019, 08:00

Foto: PX Here

60 procent av de investeringar som FMCG-bolag årligen gör på digital annonsering hamnar i papperskorgen. Det visar en ny undersökning från Alixpartners.


FMCG-bolag "slösar bort" 60 procent, eller 50 miljarder dollar, av de pengar som de årligen lägger på digital annonsering. Det på grund av att investeringarna inte lyckas ge ROI, eller på grund av att bolagen inte ens har möjlighet att mäta ROI. Det visar en undersökning med 1 100 chefer inom marknadsföring genomförd av Alixpartners och som Marketingweek rapporterar om.

När studiedeltagarna fick frågan om de bakomliggande problemen till att pengarna hamnar i papperskorgen, svarade 29 procent att det största hindret är brist på kompetens. 35 procent uppgav en brist på finansiering som ett hinder, medan 34 procent menade att det handlar om en ovilja att experimentera.

De deltagare som uppgav att de ser sin organisation som ledande inom digital transformation var mer benägna att uppge företagskulturen som ett hinder.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.