Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Undersökning: Snart blir säljchefen överkörd av marknadschefen

Publicerad: 9 November 2016, 13:35

Bohmans Nätverk trendspanar och spår att marknadschefens ställning kommer att stärkas betydligt i digitaliseringens spår.


Ämnen i artikeln:

Bohmans NätverkMarknadschef

Bohmans Nätverk har gjort en undersökning om företagens marknadsorganisationer.
Rapporten som är baserad på tjugo djupintervuer med marknadschefer inom olika branscher är den tredje i sitt slag på fem år.

Undersökningen säger att marknadsorganisationen idag inte behöver vara underställd säljorganisationen längre. Idag är det snarare tvärtom. Marknadschefens ställning har stärks och sitter nu ofta i högsta ledningen.

Drivande i utvecklingen är digitaliseringen. Kundbeteenden blir möjliga att mätas och genomslaget på marknadsaktiviteter kan följas upp snabbt och enkelt.

Det har gjort att analysen av säljsiffror nu ofta faller på marknadsavdelningens lott.

Allra tydligast är utvecklingen, enligt Bohmans Nätverk, i de branscher som är digitala.

Varor och tjänster blir allt mer lika varandra i digitaliseringens spår, vilket gör att att det blir viktigare att komma närmare kunden. Marknadsavdelningarna kopplar därför in kompetenser från resten av organisationen, såsom IT, kundtjänst och FoU.

Samtidigt gör digitaliseringen att tempot på marknadsavdelningarna ökar.

De nya förutsättningarna kommer skapa ett antal nya roller, spår Bohmans nätverk:

Commercial Project manager: "En senior och affärsorienterad projektledare som vid sidan av marknadschefen håller ihop arbetet. Socialt begåvad och ska kunna hantera många stakeholders."

Marketing Technologist: "Länken mellan IT och marknad, en hybridperson som kan dra kommersiella slutsatser och samtidigt ha djup IT-kompetens."

Content Communication Specialist: "En fullfjädrad text- och bildproducent som kan anpassa innehållet till alla typer av kanaler och kommunicera med alla målgrupper."

Agile Performance Manager: "Den som har örat mot marken och som ständigt navigerar, mäter, utvärderar och utvecklar arbetet."

Björn Wallenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.