Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ungdomar dissar reklam i mobilen

Publicerad: 12 december 2008, 13:34

En ny undersökning visar att ungdomar är tveksamma till marknadsföring i mobilen. De föredrar i stället reklam på bion och i magasin.


truefalse

Foto: Andreas Elgstrand

– De vill inte ha massutskick i mobilen. Där vill de vara för sig själva, säger Karin Geiger, vd på Tomorrow Story som tillsammans med mediebyrån Bizkit Patrol har genomfört undersökningen.

– Mobil marknadsföring tycker de bara är okej om de själva har fått godkänna att den blir skickad till dem. Reklam i mobilen är ganska outvecklat. Ungdomar anpassar mobilen och gör den personlig, då måste också reklamen i mobilen bli bättre på att anpassa sig.

Den kvalitativa undersökningen, som baseras på djupintervjuer med 52 ungdomar mellan 15 och 24 år, visar att ungdomar inte har mycket till övers för reklam i dagspress heller. De lägger sällan märke till den och utgår från att de inte är målgrupp. När det gäller tv-reklam kan de reklamfilmerna, men känner sällan att den riktar sig till dem.

– Skulle man mäta deras reklamerinran skulle man med andra ord få rätt bra resultat, men det skulle sannolikt inte avspeglas i de facto köp, säger Karin Geiger.

Enligt undersökningen gillar ungdomar reklam på bio och i magasin bäst. När det gäller bio är det för att det upplevs som mer påkostat och välproducerat, och det känns i linje med bioupplevelsen i övrigt. Annonser i magasin upplevs inte nödvändigtvis som bättre, men mer i linje med vad de är intresserade av eftersom annonserna i regel är anpassade utifrån de ämnen som magasinen handlar om.

Vad tycker ungdomar generellt om reklam?
– De tycker inte nödvändigts om cool reklam utan snarare genomtänkt. De vill att den ska kännas äkta. Men de tycker generellt att den mesta reklamen är ganska dålig och tråkig, säger Karin Geiger.
– De ser ofta reklamen som en produkt i sig. Det är självklart för dem att kunna skicka vidare den och att kunna se reklamfilmer på företags webbplatser.

Vilka exempel har ungdomarna på bra reklam?
– Många gillar Sony Bravia då de tycker den känns genomtänkt. En annan som många lyfter fram är Saabs ”Release me” för att de tycker om musikvalet och tycker den har ett snyggt helhetsbudskap, säger Karin Geiger.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.