Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Unilever minskar medieköpen kraftigt – även i Sverige

Publicerad: 13 februari 2019, 12:19

I Sverige minskade Unilever sina medieinvesteringar med närmare 15 procent under 2018.

Foto: Wikimedia commons

Unilevers strategi att minska kostnaderna genom att dra in på byråsamarbeten och reklam börjar nu märkas av. I Sverige har dagligvarujätten minskat sina medieinvesteringar 15 procent – i Storbritannien hela 29.


Unilever är med välkända varumärken såsom Ben and Jerry’s, Dove och Axe en av världens största annonsörer. Under 2017 spenderade bolaget totalt 8,5 miljarder dollar på reklam, vilket gjorde att man placerade sig på en fjärde plats på listan över världens största reklamköpare.

Nya siffror från mätinstitutet Nielsen som Campaign rapporterar om visar dock att Unilever under 2018 för första gången på fem år inte var en av Storbritanniens topp tre största annonsörer. Under året föll bolagets annonsinvesteringar med 29 procent på den brittiska marknaden.

Även på den svenska marknaden har Unilever minskat sina annonsinvesteringar. Enligt siffror från Sifo framtagna å Resumés räkning minskade Unilever sina reklampengar med närmare 15 procent under 2018 i jämförelse med 2017, från 382 miljoner kronor till 325 miljoner. Det gör att Unilever halkat ned till plats 21 på listan över Sveriges största annonsörer. Under 2017 placerade man sig på 13:e plats.

Resumé har kontaktat Unilever i Sverige för en kommentar, som skriver i ett mail att man inte kommenterar sina medieinvesteringar.

Sedan 2017 har Unilever jobbat med en strategi med fokus på besparingar. Detta har bland annat inneburit att man rensat bland byråsamarbeten och förlagt en större del av produktionen inhouse. Målet har dessutom varit att minska på sitt reklamutrymme med 30 procent.

Årsredovisningen som kom i början av februari visade att Unilever under 2018 lyckats öka vinsten med 51 procent, till 101 miljarder kronor. Enligt nya vd:n Alan Slope som tillträdde i fjol är ett av skälen just bolagets fokus på att minska kostnaderna.

Samtidigt varnade Alan Slope för att 2019 kan bli ett utmanande år för Unilever, och nämnde Latinamerika och Sydostasien som regioner som växer sämre än tidigare.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.