Nyheter
Unilever överväger att skrota CMO-rollen
Publicerad: 2 april 2019, 13:39
Sedan det blev känt att Keith Weed slutar som chief marketing officer på världens näst största annonsör har det börjat spekuleras kring i fall Unilever kommer att begrava hans tjänst.
Det är The Drum som rapporterar att Unilever som bland äger varumärken som Dove and Lynx inte kommer att anställa en ersättare till Keith Weed. I stället kommer FMCG-jätten att göra om sin marknadsavdelningen.
Unilever har valt att inte kommentera uppgifterna. Keith Weed har arbetat på Unilever i 25 år, varav de sista tio som marknadsdirektör. Under sin tid som CMO har han propagerat för kostadseffektivitet vilket lett till att bolaget kraftigt minskat på både medieinvesteringar och byråkostnader.
Trots att Unilever alltjämt lägger omkring 80 miljarder kronor på reklam varje år har man kraftigt sänkt kostnaderna genom att lägga en större del av budgeten inhouse.
På senare år har bland annat Coca-Cola gjort sig av med marknadsdirektörsrollen och i stället skapat en mer regional organisation. Många varumärken har också skapat tjänster som "chief customer officer" eller hybridfunktioner som inkluderar marknad, kundupplevelse och tillväxt.