Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

United Minds vd om den globala lanseringen

Publicerad: 24 oktober 2018, 14:59

Thomas Areskoug, vd på United Minds.

Tidigare i dag meddelade pr-koncernen Weber Shandwick att man skulle lansera svenska United Minds på global nivå. För Resumé berättar United Minds vd Thomas Areskoug om varför expasionen sker just nu.


Ämnen i artikeln:

United MindsWeber Shandwick

IPG-ägda Weber Shandwick är världens näst största pr-koncern med en omsättning på drygt 800 miljoner dollar om året. 2014 köpte koncernen upp den svenska pr-byrån Prime och dess systerbyrå United Minds.

Redan vid köptillfället lyftes det fram att Weber Shandwick såg en stor potential i United Minds strategi och analysverksamhet i kombination med koncernens kommunikationsförmåga.

Thomas Areskoug, vd på United Minds, säger att byrån de tre senaste åren smugit sig utanför Sveriges gränser. Man har bland annat etablerat en småskalighet i New York, London och i Berlin. I och med den globala lanseringen tar man dock nästa steg.

Varför kommer den här lanseringen just nu?

– Gränserna för vad konsultverksamheter arbetar med har de senaste åren suddats ut. I dag tror jag att man som managementkonsult behöver ha god kännedom om vilken kontext kunderna befinner sig inom. Där tror jag att pr- och trendbyråer har ett helt annat underlag än klassiska konsultbolag som McKinsey och Boston Consulting Group, berättar han för Resumé.

På den andra sidan branschglidningen kan man bland annat peka på hur de stora konsultjättarna de senaste åren köpt upp en rad kreativa byråer.

I samband med lanseringen kommer Weber Shandwick även införliva bolaget Cultureshift i United Minds. Cultureshift har specialiserat sig på strategisk transformation och assisterar kunder i samband med exempelvis kulturförändringar eller uppköp. United Minds personalmässiga tillväxt på 35 personer kommer i huvudsak från Cultureshifts införlivande.

Det nya United Minds kommer att ledas av Kate Bullinger, tidigare global head of employee engagement and change management, tillsammans med Thomas Areskoug.

Stockholmskontoret kommer fortsättningsvis att vara leadbyrå för United Minds strategierbjudande och samtidigt stötta en del globala kunder. Thomas Areskoug ser även en utökad möjlighet att bidra med kompetens för Centraleuropeiska kunder.

Vilka ser du som era huvudsakliga konkurrenter?

– Allt från tidigare pr-byråer till managementkonsulter och trendbyråer. När man vinner eller förlorar en pitch ser man vilka aktörer som är inblandade och försöker se vad de hade att erbjuda. Men jag tror att kunder köper enskild kompetens snarare än ett varumärke, det är där trovärdigheten sitter.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

United MindsWeber Shandwick

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.