Nyheter
Uppåt på annonsmarknaden i USA
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
De amerikanska reklaminvesteringarna ökade under tredje kvartalet i år. Tv och kommersiell radio går i bräschen för uppgången.
RS
Robert Svensson
Det är en mätning från analys företaget CMR som indikerar en ökning av reklaminvesteringarna med totalt 2,2 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol. I pengar räknat köptes det enligt undersökningen reklamutrymme i USA för motsvarande 750 miljarder kronor.Bland de medier som gick emot strömmen fanns internet (-18,2%), utomhus (-3,8%), tidskrifter (-1,4%) och dagstidningar (-3,3%).Annonseringen i de nationella tv-nätverken ökade med 7,1 procent jämfört med samma period i fjol, och reklamradion gick ännu bättre med sin tillväxt på 14,3 procent.När svenska Reklamförbundet så sent som igår, måndag, offentliggjorde sin Mediebarometer för oktober pekade tendensen i motsatt riktning. De förmedlade svenska annonsvolymerna var 13,4 procent lägre än under oktober ifjol. Och i den svenska mätningen tappar reklamradion och tv mest, med tillbakagångar på 21,2 respektive 23,7 procent.