Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Uppgifter till DN: SDs kommunikationsavdelning styr högerpopulistiska Facebooksidor

Publicerad: 3 September 2018, 05:55

Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein nekar till DN:s uppgifter.

Foto: Andreas Elgstrand

Högerpopulistiska "Politiskt Inkorrekt" hade under augusti större spridning på Facebook än Aftonbladet, Alexa kan nu prata med 20 000 olika produkter och Pernod Ricard redo att ta fram plånboken för kreativa idéer, det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterPernod RicardJoakim WallersteinFacebookAmazon

Så dominerar de högerpopulistiska sidorna på Facebook

I ett stort paket presenterade Dagens Nyheter i helgen en större granskning av hur olika högerpopulistiska sympatisörer använder Facebook för att nå ut med sitt budskap. Dagens Nyheter har även talat med källor som menar att den högerpopulistiska Facebooksidan "Politiskt Inkorrekt" styrs av Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. Politiskt Inkorrekt har 74 000 följare och hade under augusti större spridning på Facebook än vad Aftonbladet hade.

Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein dementerar att hans avdelning skulle styra någon av sidorna.

Amazons Alexa fungerar nu med 20 000 olika produkter

Att röstkommunikation inom några få år kommer att explodera är det få som tvivlar på. Flera av de stora jättarna håller just nu på att rusta för att ligga i framkant när det breda publiklagren börjar köpa olika röstassistenter. En av de som legat längst fram är Amazon som genom Alexa haft stora andelar av den amerikanska marknaden. Nu meddelar Daniel Rausch på bolaget att Alexa numera kan kontrollera och styra över 20 000 olika produkter från 3 500 varumärken. I maj meddelade Google att deras Google Echo var kompatibel med omkring 5 000 olika produkter, det rapporterar Techcrunch.

Pernod Ricard: "Vi är fortfarande att betala stora summor för kreativa idéer"

I en tid när många reklambyråer och byrånätverk kämpar med lönsamheten har själva affärsmodellen och vad man tar betalt för kommit att bli en het fråga. Ska byråerna ta betalt för effekt, kreativa idéer eller som traditionella konsulter? Uppläggen har varit olika men glädjande nog för byråerna säger dryckesgiganten Pernod Ricard nu att de fortfarande är villiga att betala stora pengar för kreativa och disruptiva idéer, det skriver Marketingweek.

Så förbereder sig Facebook för nya amerikanska val

Facebooks roll i det amerikanska presidentvalet 2016 har varit en av de största diskussionspunkterna sedan Donald Trump oväntat tog hem segern. Amerikanska underrättelsetjänster har pekat ut Ryssland som skyldiga till spridantet av falsk information och polariserande innehåll. Samtidigt har Facebook själva anklagats för att i ljuset av Cambridge Analytica-skandalen inte ha gjort tillräckligt för att få bukt med problem som finns på plattformen. Senare i höst är det dags för de amerikanska "midterm"-valen där nya medlemmar till senaten och representanthuset ska väljas. I ett längre reportage från den amerikanska techsajten Recode har de nu följt Facebook och hur plattformen försöker göra sig redo för falska nyheter och påverkansoperationer. I huvudsak fokuserar plattformen på tre saker: att hitta och ta bort falska konton, minska spridandet av falska nyheter samt att göra det svårare för utomstående aktörer att köpa annonser som marknadsför olika kandidater eller viktiga valfrågor.

Reutersjournalister dömda till fängelse i Myanmar

Sedan tidigare har två journalister från den internationella nyhetsbyrån Reuters suttit fängslade i Myanmar på grund av sin rapportering om dödandet av landets rohingyer. Myanmars ledning och rättväsende hävdar att de två journalisterna har rapporterat om statshemligheter. Nu står det klart att de två journalisterna fängslas i sju år.

FN kräver sedan tidigare att de två journalisterna, 32 respektive 28 år gamla, släpps.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.