Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Uppgifter: WPP på väg att sälja Kantar för 40 miljarder

Publicerad: 2 juli 2019, 06:12

Medan Publicis satsar på dataanalys verkar WPP sälja Kantar för närmare 40 miljarder, Mark Ritson sågar 5G och streamingtittare vet vad de vill ha. Det och mer i dagens morgonsvep.


Tidigare i år kom rapporter från USA om att kommunikationsvärldens största holdingbolag, WPP, funderade på att sälja data- och analysföretaget Kantar. I Sverige är Kantar mest kända genom opinionsundersökningarna som görs via Sifo Kantar.

Under gårdagskvällen bekräftade jätten att man för diskussioner med riskkapitalbolaget Bain Capital. Prislappen? Enligt uppgift dryga 40 miljarder kronor.

– Det är fortfarande inte säkert att diskussionerna med Bain Capital kommer att resultera i en affär, säger en presstalesperson från WPP till AdAge.

WPP har i flera år brottats med vikande vinstmarginaler. Tidigare i år inledde vd:n Mark Read en treårsplan som ska förenkla holdingbolagets struktur och skala ned antalet byråer. Exempelvis har man slagit ihop traditionella kreativa byråer med mer datadrivna som i fallet JWT och Wunderman som blivit WundermanThompson.

Medan WPP vill sälja sina data- och analysbolag köpte Publicis Groupe tidigare i år Epsilon för drygt 45 miljarder kronor.

Mark Ritson: Förväntningarna på 5G är kraftigt överdrivna

Marknadsföringsprofessorn Mark Ritson är känd för sina ofta grovt sarkastiska kolumner där han pekar på ihåligheten i många nya marknadstrender, oavsett om det rör sig om influencers eller syftesdriven marknadsföring. I sin senaste kolumn tar han sikte på 5G, en teknik han menar ingen inom byråvärlden har en tydlig bild av vad det kommer innebära. Och att de som säger sig ha det förmodligen ljuger.

"Det går att dra en tjock bullshitlinje från 3D-printing, artificiell intelligens, virtual reality, blockchain, 5G, 9G och varenda ny dum uppfinning som kommer distrahera marknadsförare från deras verkliga jobb" skriver han i krönikan.

Efter 46 år – TBWA tar över Mountain Dew från BBDO

46 år är en ovanligt lång tid för en byrårelation. Men nu väljer Pepsiägda Mountain Dew att droppa TBWA för att istället inleda ett samarbete med BBDO. Beslutet kommer efter en stängd pitchprocess där bara Omnicom-byråer var inblandade.

Nielsen: Streamingtittare vet vad de vill ha

Under natten presenterade tv-analysfirman Nielsen en analysrapport från årets första kvartal. Rapporten visar att amerikaner är uppkopplade till någon form av enhet hela 11 timmar och 27 minuter om dagen. Nielsen noterar även att 66 procent som surfar in på olika streamingtjänster vet exakt vad de vill titta på, det rapporterar AdWeek.

"Verktyg för att upptäcka nytt innehåll, oavsett om det handlar om algoritmerna som rekommenderar program beroende på vad du sett tidigare, spellistor och rekommendationer från vänner är superviktigt i en tid då användare överöses med reklam och content" berättade Peter Katsingris, chef på Nielsens användaranalysavdelning, i samband med att rapporten presenterades.

65 procent av Storbritanniens största annonsörer

Frågan om brand safety har sedan två år tillbaka fått stor uppmärksamhet. Främst gäller problemet plattformar som Google, Facebook och Youtube. Nu kommer en ny rapport som visar att 65 procent av Storbritanniens 100 största annonsörer haft programmaticannonser som visats i miljöer som anses skadliga för varumärken.

Främst gällde det extremism, falska nyheter och ideologiskt drivna kanaler (20%) och våld och vapen (19%).

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.