Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Urban Hilding är mäktigaste mediebyråkonsulten

Publicerad: 28 maj 2009, 09:35


Ämnen i artikeln:

499 Mäktigaste & Bästa

Urban Hilding. Foto: Rickard Kilström

1. Urban Hilding (6)
vd Initiative Universal Media
”En intensiv doer som vågar.”
Se intervjun med Urban Hilding här

2. Jens Welin (1)
vd Starcom Norden
”Har fått uppdraget att storsatsa på nya medier. Om han lyckas sätta det nya nät­verket Vivaki på kartan har han stora chanser att återerövra förstaplatsen.”

3. Daniel Collin (2)
vd Mediaedge:CIA Sweden
”Trots att Daniel Collin kommer från ett gammalmedium som dagspress är han mycket nyfiken på nya medier. Klarar han balansgång­en mellan nya och gamla medier kommer byrån att behålla sin starka position.”

4. Calle Wåreus (11)
client service director OMD
”Onekligen en av de absolut tyngsta projektledarna i branschen. Blev dessutom omvald som ordförande för branschorganisationen Sveriges Mediebyråer.”

5. Stefan Barholm
vd Vizeum Sverige
”Det Stefan Barholm inte vet om medie­byråbranschen är inte värt att veta. Har fått bra fart på Vizeum.”

6. Daniel Berg (10)
vd Scream
”Leder Sveriges Bästa Mediebyrå 2008. Och 2007. Hattrick nästa år?”

7. Göran af Klercker (8)
koncernchef Aegis Media Sverige
”Även om han inte jobbar så mycket operativt längre har Göran af Klercker en central position i Mediebyrå-Sverige.”

8. Ola Bergström (3)
vd OMD
”Har nu basat över OMD i drygt ett år. Byrån har under hans ledning befäst positionen som en av de stora.”

9. Johan Sjökvist (19)
vd Starcom Sverige
”Projektledaren från Lowe Brindfors fick ta över en byrå som de senaste åren har kunnat hota Mediaedge:CIA om förstaplatsen i Sverige. Under Johans ledning befästs den starka positionen.”

10. Sofie Westerstrand (35)
grundare Scream
”Rådgivare som analyserar fram vinnar­koncept för sin byrå och sina kunder.”

11. Ulf Sandberg (9)
grundare Starcom
”Struntar i alla titlar och tackar nej till styrelseplatser. Det är nog smart, för som mediestrateg är Ulf Sandberg fortfarande Sveriges vassaste.”

12. Björn Jutendahl (ny)
vd Mindshare
”Hoppade från Volvo till Mindshare. Nu styr han mediebyrån med samma beslutsamma hand.”

13. Linus Hjoberg (7)
vd Mediacom
”Har styrt Mediacom under många år. Har nu även tagit plats i styrelsen för Sveriges Mediebyråer.”

14. Håkan Gustafsson (14)
vd Carat Norden
”Många höjde på ögonbrynen när han hoppade av från ärkerivalen Mediaedge:CIA. Nu jobbar han så in i Norden.”

15. Håkan Wallén (16)
vd Maxus Communications
”Branschens stabilaste vd. Byrån gör inte mycket väsen av sig, men kunderna gör tummen upp för Maxus.”
16. Johan Eidmann (13)
vd Bizkit
”Hans byrå är inte störst, men han är en av branschens starkaste röster. Dessutom lyckades han nyligen att köpa tillbaka sin byrå från A-Com och får halva Wisely på köpet.”

17. Daniel Eriksson (12)
vd Omnicom Media Group
”Imperiebyggaren. Har koll på både OMD och PHD.”

18. Amanda Koutra (ny)
vd Carat Sverige
”Fick snabbt ta över rodret när konjunkturen vände. Lyckas hon att styra rätt i motvind kan hon klättra på nästa års lista.”

19. Patrik Andersson (15)
vd Starcom Malmö
”Har på några år lyckats bli Malmös mediebyråkung. Lyckas både sno kunder från konkurrenter och locka byrålösa annonsörer att skriva kontrakt.”

20. Torbjörn Larsson (20)
chef Mindshare Göteborg
”Sannolikt Mindshares viktigaste med­arbetare efter Björn Jutendahl. Basar för det viktiga Göteborgskontoret.”

21. Tommy Gapinski (18)
vd Ad-On
”Strategin att strunta i de största kunderna är framgångsrik. Få i branschen har dessutom samma goda rykte som Tommy Gapinski.”

22. Niclas Fröberg (21)
vd Tre Kronor Media
”Niclas Fröberg skulle revolutionera branschen med den nya byrån. Stora ord, men
hittills har det gått riktigt bra för byrån.”

23. Jochum Forsell (36)
vice vd Initiative Universal Media
”En veteran på Initiative som har bidragit till de senaste årens starka utveckling.”

24. Peter Arnesson (34)
partner Bizkit
”Inte lika synlig som parhästen Johan Eidmann, men lika stor ägare.

25. Jonas Hansson (32)
vd Bright Media
”De senaste åren har de små byråerna tagit allt större plats. En av snabbväxarna är Bright Media Agency.”

26. Victoria Huusko (ny)
vd Zenithmedia
”Har basat för storebror Starcom. Har nu fått ordentlig fart på affärerna med de nya kunderna Sandrew Metronome och Warner Bros Entertainment.”

27. Nike Carlstoft (ny)
vice vd MEC
”I ”Sverige blev det stora CIA som slukade lilla Mediaedge vid fusionen för ett antal år sedan. Nike Carlstoft som då basade för Mediaedge har fortfarande en stark ställning.”

28. Patrick Wallin (25)
tv-chef Mediacom
”Onekligen en av Sveriges mest rutinerade köpare av tv-reklam.”

29. Robert Brink (5)
byråchef Stockholm Bright Media
”De flesta byråchefer som hoppar av från storbyråerna lyckas med sin omstart. Robert Brink har valt att starta resan i ett ordentligt motlut.”

30. Johan Petersen (ny)
vd Promedia
”Driver byrån med sin helt egna stil. Sannolikt Sveriges största köpare av plats­annonser.”

31. Kenneth Danielsson (ny)
vd Wisely
”Lilla Wisely har lyckats bättre på nätet än de stora byråerna. Har dessutom fått nya ägare i form av Johan Eidmann och Peter Arnesson.”

32. Per Ek (31)
kundansvarig Vizeum
”Rutinerad projektledare som har drivit OMD. På Vizeum gör han bra affärer för kunderna.”

33. Lars Fordner (ny)
vd TBS
”En etablerad byrå som tar mark från de stora. Nu väntar vi på nästa stora steg.”

34. Malin Häger (23)
vice vd Starcom Stockholm
”Forna tv-chefen stiger i graderna, är hon möjligen redo för ett vd-jobb snart?”

35. Kristina Carlsson (46)
chef MEC Interaction
”Webben blir allt viktigare för annonsörerna. Kristina Carlsson hjälper några av Sveriges största annonsörer att välja rätt.”

36. Fredrik Svensson (ny)
grundare Naked Sweden
”Vågade lämna den trygga tillvaron på Starcom. De första kunderna är på plats och nu gäller det att leverera.”

37. Lisa Palm (43)
new business manager IUM
”Initiative är en av mediebyråerna som har tagit in flest nya kunder det senaste året. Ansvarig är Lisa Palm.”

38. Christian Risse (29)
tv-chef MEC
”Köper tv-reklam för många miljoner årligen.”

39. Peter Cederholm (39)
interactivechef Carat
”Kan man redan vara veteran på internet? I så fall är Peter Cederholm en av kandidaterna.”

40. Anna-Lena
Karlsson (27)
vice vd Starcom Norden
”Den nordiska organisationen börjar bli riktigt stark för Starcom. Anna-Lena är en av byggmästarna.”

41. Thomas Juréhn (ny)
vd Mediateket
”Legendarisk printchef på Mediaedge:CIA. Nu har han fått ordentlig fart på den egna verksamheten.”

42. Jenny Kaiser (ny)
senior account director MD
”Värvades från Egmont Tidskrifter och hamnade direkt i ledningsgruppen.”

43. Jenny Leeb (ny)
mediestrateg Bizkit
”Författare och mediestrateg är inte den vanligaste kombinationen på visitkortet. Jenny Leeb har definitivt täckning för båda titlarna.”

44. Liv Sjödin (44)
kundansvarig Starcom
”Populär printchef som nu stiger i graderna på Starcom.”

45. Maria Malm-Sanchez (ny)
emerging media director IUM
”Initiative växer snabbt. Nu ska Maria se till att byrån får utväxling i de nya medierna.”

46. Mikael Taipale (ny)
mediechef online OMG
”Har jobbat med onlinemedier sedan 2000. Värvades till OMG från Mediaedge:CIA”.

47. Jimmy Rodhelind (40)
onlinechef Mediacom
”Mediacom har lång erfarenhet av internet. Jimmy Rodhelind ser till att kunskapen används rätt.”

48. Johan Falk (ny)
grundare Naked Sweden
”Starta strategibyrå i krisen är tufft. Men både Unibet och Bacardi har gett honom förtroende.”

49. Zophia Hansson (45)
medierådgivare Bizkit Patrol
”Har stenkoll på morgondagens konsumenter.”

50. Johan Pettersson (ny)
digitalchef Starcom
”Tittar på tv på kvällstid. Inte så sällan på något nedladdat. Så svarar en riktig digitalchef på Medievärldens enkät.”

Nina Malmström

Ämnen i artikeln:

499 Mäktigaste & Bästa

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.