Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 juni 2009, 09:04
USAs svar på 100 Wattaren, Effie Award, gick i år till Crispin Porter + Bogusky och deras Whopper Freakout för Burger King.
Hamburgerkedjan ökade försäljningen med tvåsiffriga procenttal efter kampanjen.
Effie arrangeras av American Marketing Association och priset har tyngdpunkten på effekten av reklamen.
Och Effie visar att det verkligen inte behöver finnas några motsatsförhållanden mellan kreativitet och effekt.
Årets Grand Effie gick till Crispin Porter + Bogusky och deras Whopper Freakout för Burger King. En kampanj som utgår från smygfilmning av Burger Kings kunder när de får reda på att Whopper-burgarna år slut.
– Burger King vann Grand Effie övertygande för sin djärvhet och kreativitet över flera medieplattformar som presenterade kulturell betydelse och, viktigast av allt, enastående affärsresultat, säger Carl Johnson, ordförande för Effie.
Övriga finalister var:
Anomaly och Converse med "Domaination"
DDB Seattle och McDonald's för "Unsobby Coffee"
Energy BBDO och Canadian Club "Damn Right"
MindShare, Suave och Sprint för "In The Motherhood"
TBWA\Chiat\Day och Pedigree för "Echo".