Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Utan pekpinnar mot rattfylla

Publicerad: 28 juni 2010, 13:00

Kampanjen ”Kamratuppfostran mot fylleköring” ska få ungdomar att hindra sina vänner från att köra onyktra. Premiären sker under helgens Peace & Love-festival i Borlänge.


Ämnen i artikeln:

Forsbergs

Annonsen till "Kamratuppfostran mot fyllekörning"

Skräckpropaganda och pekpinnar. Så kan de flesta kampanjer mot rattfylla beskrivas. Men Linda Öström, kampanjledare för ”Kamratuppfostran mot fyllekörning” och student på Forsbergs, har tänkt lite annorlunda.

Idén är att få kompisar att säga ifrån när någon i umgängeskretsen ska köra rattfull. Målgruppen är killar mellan 18 och 25 år – enligt statistiken de värsta trafiksyndarna. Teamet bakom kampanjen vann MHF:s tävling ”Communication for life” som arrangerades under våren 2009. Prissumman var 200 000 kronor och de används för att sjösätta sommarens marknadsföringsinsats.

Kampanjen går av stapeln i helgen på Peace & Love i Borlänge.

– Festivalen är en perfekt plats att möta de 18-25 åringar som vi vill nå. Många tar bilen tidigt på morgonen från festivaler innan alkoholen har gått ur kroppen. Vi kommer att hålla i aktiviteter som fokuserar vad du själv faktiskt kan göra åt problemet, säger kreatörerna Linda Öström, Emmelie Franzén och Joakim Odelvall från Forsbergs i en kommentar.

Aktiviteterna inkluderar bland annat brottning i sumodräkter, gratis alkoholtester och kondomer med texten ”kör säkert” på.

Kampanjen arrangeras i   samarbete med Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF), Stiftelsen Ansvar för Framtiden (SAFF), Peace&Love, PackofLove och Taxi 020.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Forsbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.