Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Utomhus exploderar i USA – största tillväxten på ett decennium

Publicerad: 22 Augusti 2019, 06:14

Utomhus växer även i Sverige.

Ökade intäkter för utomhusannonsering, ny analys visar att marknadscheferna lämnar sina positioner tidigare och Amazon satsar stort på Indien. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamMorgonsvepet

Utomhus exploderar i USA – största tillväxten på ett decennium
Utomhusannonseringen har tagit fart ordentligt i USA. Enligt utomhusbolagens branschorganisation OAAA ökade intäkterna med 7,7 procent till 2,7 miljarder dollar för andra kvartalet 2019, jämfört med samma period 2018. Detta är den största öknignen sedan 2007. De varumärkena som spendera mest på utomhus var bland andra McDonald’s, Apple, Amazon och HBO. Även i Sverige har utomhus gått starkt – fram till juli månad hade kategorin ökat 9,8 procent. I september tar svenska Anna Bager över som vd för OAAA i USA.

Marknadschefer kortare på sina positioner – möter nya utmaningar
En ny analys släppt av konsultfirman Spencer Stuart visar att marknadscheferna lämnar sina positioner tidigare än i fjol, oavsett bransch. Firman har följt marknadschefer på 100 av världens största annonsköpare sedan 2004. Under 2004 stannade marknadscheferna endast 23,6 månader, medan det peakade tio år sedan med 48 månader. Nu börjar det sjunka igen, till 43 månader 2018. Anledningarna sägs vara det komplexa landskapet, med ny teknik, och kraven från konsumenter.

Amazon erövrar Indien
Amazon öppnar sitt största globala högkvarter i världen, i Indien. Indien betraktas enligt nyhetsbyrån Reuters som den sista stora tillväxtmarknaden för Amazon. Det nya kontoret som ligger i staden Hyderabad kommer att hysa över 15 000 anställda. Amazon har redan nu skapat över 200 000 jobb i Indien sedan starten där 2013.

Storkonto till MullenLowe och Mediahub
Navy Federal Union, USA:s största kreditföretag, med självrapporterade tillgångar på 106,1 miljarder dollar, har valt IPG:s MullenLowe och Mediahub som sina nya byråer för reklam respektive medieköp. Det innebär att de lämnar IPG-byrån Fitzco. Enligt kreditföretaget själva var det viktigt att båda byråerna skulle ligga under samma tak, skriver AdAge.

Youtube pressas att förbjuda annonser från Kina
Häromdagen stoppade Twitter all annonsering från statskontrollerade medier. Nu pressas Youtube att göra samma sak i kölvattnet av protesterna i Hong Kong. Statliga China Central Television sprider nämligen regelbundet missinformation om protesterna som pågår. Användare på Twitter och Reddit har postat ett antal annonser där det står att händelserna inträffat efter utländskt inflytande. Det finns idag flera statskontrollerade medier som syns på Youtube.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.