måndag5 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Utomhusreklam slår rekord på vikande mediemarknad

Publicerad: 19 april 2023, 10:11

Foto: Getty Images

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte att sjunka under mars månad. I kontrast till detta står kategorin utomhus/trafikreklam som under mars nådde en rekordhög nivå och ökade med 27,7 procent.

Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebranschen

R

Redaktionen

red@resume.se


Medieinvesteringarna minskade med 2,1 procent, jämfört med samma månad föregående år. Investeringsnivån i mars 2023 är också den lägsta noteringen för månaden sedan mätningarna påbörjades för 16 år sedan. Det är femte månaden i rad som medieinvesteringarna backar och flertalet mediekategorier rapporterar rekordlåga nivåer för perioden.

Tuffast hade kategorin fackpress med en negativ tillväxt om 32,3 procent. Även populärpress, dagspress kväll, TV, sök, sociala medier, dagspress storstad, dagspress landsort samt online display backade. I mars minskade köpen i digitala kanaler med 2,3 procent, totalt för årets första kvartal har digitala kanaler tappat drygt 70 miljoner kronor.

– Framför allt är TV:s kraftiga minskning anmärkningsvärd. Detta då kategorin har tappat 117 miljoner kronor hittills under det första kvartalet, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.
 
Några mediekategorier gick dock mot strömmen och uppvisade positiv tillväxt; bio, utomhus/trafikreklam, radio, online video och DR/Annonsblad. I mars noterade utomhus/trafikreklam ett all-time-high med en ökning om 27,7 procent, och radio ökade med 12,6 procent. Sammantaget har de två kategorierna ökat med över 100 miljoner kronor i medieinvesteringar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev