Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Utvecklaren: De glömmer att de jobbar mot människor

Publicerad: 16 maj 2008, 10:25

Wladimir Palant är utvecklaren bakom den mest populära bannerblockeraren. Han medger för Resume.se att han har varit orolig för effekterna av verktyget Adblock Plus.
– Men annonsörer glömmer att de har att göra med människor och inte sedelpressar, säger han.


Adblock Plus är det mest populära plugin-programmet bland bannerblockerare. Det är en vidareutveckling av Adblock som fanns sedan tidigare. Resume.se gjorde en mejlintervju med Wladimir Palant som ligger bakom Adblock Plus. Han utvecklade verktyget för att det inte gick att bygga ut tidigare modeller och släppte sitt program i januari 2006. Ett halvår senare hade det blivit det mest populära i genren och i dag har 18 miljoner användare laddat ner Adblock Plus.

Anledningen till den stora spridningen är enligt Palant behovet som skapats av dålig reklam:

– Det här är bara en start. Det finns definitivt en enorm efterfrågan och det kan bara förklaras av det faktum att annonsörer irriterar surfare med distraherande och irriterande banners.

Vilken effekt får programvaran?
– Tanken är att den ska förändra. Jag är inte emot reklam egentligen men i dag tar banners mycket bandbredd och processorkraft. Dessutom är reklamen irriterande och blockerar och döljer annat innehåll.

Tror du inte att detta slår tillbaka på användarna som får se mer otydlig reklam i framtiden?
– Jo, jag har varit orolig för detta. Men jag har funderat på att tillåta ”bra annonser” som Google Adwords samtidigt som man blockerar de irriterande annonserna. Om den möjligheten finns kommer nog många att välja detta alternativ.

Vad ska innehållsleverantörerna göra i framtiden?
– Jag tror inte att reklambranschen är död med detta men de måste ändra sig för att bli accepterade av konsumenterna. Till exempel kan man lägga annonserna på en egen server vilket förkortar laddningstiden drastiskt. Sedan handlar det om att vara ärlig och inte lura konsumenten till ett klick, visa på valmöjligheter att se vissa annonser i stället, till exempel.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.