Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 24 juni 2009, 19:08
E.ON betalade 1,5 miljoner för att vara huvudsponsor av Veckans Affärers E Prize som syftar till ett hållbart Sverige. – Vi och våra kunder blir omskrivna i ett positivt sammanhang, säger E.ON:s projektledare Lars-Göran Pihl.
truefalse
Pontus Schultz, chefredaktör på Veckans Affärer fick hård kritik från Gunnar Lindstedt.
I förra veckan kritiserade VA:s sparkade stjärnreporter Gunnar Lindstedt sin chef Pontus Schultz för att sälja ut den journalistiska trovärdigheten i sponsorsjippona. Vid E Prize beordrades en
reporter att skriva om projektet flera gånger. Reportern sade sedan upp sig och vill inte uttala sig i Resumé.
Enligt Resumés källor drog VA in 1,5 miljoner kronor från E.ON på E Prize.
– Vi fick ett dussin helsidor, banner på sajten och vår logga på E Prize, berättar Lars-Göran Pihl som inte vill kommentera summan. Vi fick också ha två av våra experter i juryn.
– VA förklarade den redaktionella insatsen med att tidningen vill fokusera på energi- och klimatfrågor. Många av våra kunder blev framlyfta i ett positivt sammanhang. Men det var ingen styrning från oss.
Nu utvärderar E.ON effekterna av sponsorssatsningen bland sina säljare:
– Det var väl ingen jättekioskvältare, snarare en intresseväckare, säger Lars-Göran Pihl. Men jag tycker att vi fick ett bra pris. Det är ju ganska tunt med annonser i VA och då får vi bra exponering.