onsdag29 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vad är svårast med jobbet? – svenska marknadschefer listar 24 problem

Publicerad: 3 januari 2019, 12:10

Tech, data och ROI är tre av de största problemen när marknadscheferna själva svarar på vad som är svårast med jobbet.

Foto: MostPhotos

Nytt år, nya utmaningar. För Resumé svarar svenska marknadschefer på vad de anser vara mest utmanande i deras yrkesroll.

Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa MarknadschefMarknadschefMarknad

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


2019 är här med nya checklistor, buzzwords och prioriteringar att förhålla sig till för svenska marknadschefer. Inför Sveriges Bästa Marknadschefer i höstas skickade Resumé ut en enkät till samtliga marknadschefer som hade en chans att vinna i sin kategori.

Enkäten hade en svarsfrekvens på 31 procent och visar att hälften av respondenterna avser att öka sina medieinvesteringar under 2019. Noterbart är att marknadscheferna inte hade fått sina budgetar för det nya året godkända vid tidpunkten för enkäten.

Resumé bad också marknadscheferna att svara på frågan om vad de anser svårast med sin yrkesroll just nu. Teknisk kompetens, kostnadseffektivitet och organisation dominerade bland svaren.

Nedan har Resumé sammanfattat enkätsvaren.

• Smartare balans i mediemixen mellan digitalt och tv
• Se direkta kopplingen till köp både i butik och online
• Att använda kunddata för bättre riktade erbjudanden.
• Personalisering och marketing automation och samtidigt hålla kunderna nöjda
• Kostnadseffektivitet
• Att navigera rätt i den snabba tech-utvecklingen.
• Få den interna organisationen att förstå digitaliseringen fullt ut
• Förstå all kunddata
• Att spå framtidens mediakanaler
• Balansen mellan kortsiktig försäljning och varumärkesbyggande
• Få hela firman at leverera på varumärket
• Att skapa en dynamisk marknadsplan
• Omnikanal
• Att tv:s årsavtal krockar med de rörliga budgeterna för digital marknadsföring med rabbaterade priser.
• Att attrahera alla kundsegment som man vill nå
• Att ha ansvar för allt och inget.
• Balansen mellan inhouse och byrå
• Att maximera ROI genom att säkerställa att vi når ut med rätt och relevant budskap till rätt målgrupp i rätt kanal vid rätt tid
• Att våga ha en stark brandmarketing-strategi och driva igenom denna
• Att omsätta fakta till de viktigaste insikterna för att fatta rätt beslut
• Att riva silos och arbeta effektivt tvärfunktionellt tillsammans med andra kompetenser
• Att ha rätt systemstöd för att kunna hantera alla typer av aktiviteter, kanaler/media och content på ett effektivt sätt
• Att ha rätt kompetenser/ förmågor i en allt snabbare förändringstakt
• Att sticka ut i det ökade bruset och den fragmenterade mediekonsumtionen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev