Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vagina stoppad i tv-reklam

Publicerad: 19 Mars 2010, 13:21

Reklamfilmen för tamponger från U by Kotex ironiserade över hur tillrättalagd reklam för tamponger brukar vara. Alldeles för vågat, tyckte de amerikanska tv-kanalerna.


Ämnen i artikeln:

JWT

Filmen inleds med att en ung kvinna intervjuas om sina upplevelser av sin mens. ”Ibland vill jag bara springa på en strand” och ”Vanligtvis vid den tredje dagen vill jag dansa”, berättar hon.

Reklamfilmen avslutas med at den traditionella blå vätskan sprids på två dambindor och kvinnan kommenterar ”Tv-reklamen är verkligen hjälpsam eftersom den använder blå vätska.”

Det är naturligtvis ironi och självironi och filmen, gjord av JWT New York, avslutas med , “Why are tampon ads so ridiculous?” och en bild på nya kollektionen av tamponger från U by Kotex.

Ambitionen med den nya kampanjen är att ironisera över den tillrättalagda bilden i reklam för tamponger och bindor. Samtidigt vill man vara mer rakt på med sitt budskap. Men innan man började fick JWT beskedet från tre, ej namngivna, tv-kanaler att det inte var ok att säga vagina i reklamen. Därför säger kvinnan i reklamen ”där nere” i stället.

Det godtogs inte av två av de tre tv-kanalerna.

– Det är roligt eftersom hela reklamfilmen handlar om censurering. Hela kategorin är tillrättalagd, ja – även paternalistisk, och vi säger att nu är det nog. Tampong är inte ett fult ord och inte heller vagina, säger Merrie Harris, global affärschef på JWT.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

JWT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.