Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vägrade göra banner – diskades

Publicerad: 24 juni 2009, 15:05

Kreatörerna Martin Ericson och Joakim Norman från Lowe Brindfors diskades i Young Lions Cyber då de vägrade göra en banner. – Att lägga tonvikt enbart på bannerlösning i cyber känns begränsande, säger Joakim Norman.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Joakim Norman och Martin Ericson har tagit lite festliga bilder i Cannes.

Duon vann i mars den svenska uttagningen för att representera Sverige i Young Lions Cyber under reklamveckan i Cannes. Men väl här nere diskvalificerades deras bidrag av funktionärer och nådde aldrig juryn för bedömning.

Briefen de fick handlade om att uppmärksamma och engagera folk i kampen mot den globala uppvärmningen inför Climate Change Summit i Köpenhamn. Den svenska kreatörsduon skapade en digital kampanj med tonvikt på PR-effekt och virala enheter.

– Vi tog briefen till hotellrummet och malde. Vi kom på en bra idé med flera olika enheter, som vi gjorde ut på området dagen efter. När vi lämnade in det blev funktionären helt ställd och sa att vi var tvungna att lämna in en banner, säger Joakim Norman.

Svenskduon frågade vad de kunde göra och ombads göra om pdf:en de hade lämnat in till flash så att de kunde presentera på samma sätt som de andra lagen.

– Vi gjorde det och lämnade in. Men för några timmar sedan ringde Reklamförbundet och sa att vi hade blivit diskade.

Men stod det inte i briefen att ni skulle göra en banner?
– Jo det stod där, så de har reglerna på sin sida. Men när man jobbar med reklam så går man ifrån briefen hela tiden.
– Vi såg ett stort kommunikationsproblem och vi löste det på bästa möjliga sätt. Young Lions Cyber ska främja nytänkande och vara utmanande. Att då lägga tonvikt på enbart en bannerlösning kan i sammanhanget kännas lite begränsande, säger Joakim Norman.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.