Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vägrade prata med media

Publicerad: 12 augusti 2010, 08:50

Landslaget hyllas för den nya öppenheten. Men i går vägrade Kim Källström prata med journalisterna. – Det är inte idealiskt. Man ska stanna i mixade zonen och svara på journalisternas frågor, säger Hans Hultman, landslagets presschef, till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Landslaget

Kim Källström. Foto: Leif R Jansson/Scanpix.

Fotbollslandslaget har med den nya Hamrén-regimen blivit öppnare mot media. Den nye presschefen Hans Hultman och förbundskapten Erik Hamrén har samma filosofi när det gäller mediestrategin.

– Min filosofi är att vi ska vara väldigt öppna, och det delas av vår förbundskapten. Vi har samma inställning och det känns jättebra. Det handlar i stora drag att göra det enkelt och avdramatisera det, säger Hans Hultman.

I går morse, på matchdagen, fick TV4:s Patrick Ekwall intervjua Erik Hamrén i Nyhetsmorgon – något som sannolikt inte kunnat ske med Lars Lagerbäck under dennes tid som förbundskapten.

– Vi tar beslut från gång till gång. Om det är viktigt för oss att synas så ställer vi upp, säger Hans Hultman.

Kontakten med medierna ska inte längre vara lika uppstyrda kring de officiella pressträffarna, och även Zlatan Ibrahimovic har tinat upp mediemässigt. Han har hävt sin mångåriga bojkott mot Aftonbladets reportrar, som Resume.se skrev i går.

– Jag har presenterat för Zlatan hur jag vill jobba med medierna och det köpte han. Han har varit oerhört professionell och fantastiskt bra att jobba med, säger Hans Hultman.

Undantaget som bekräftar regeln med det nya öppna landslaget är Kim Källströms agerande efter matchen mot Skottland i går kväll. Källström, som bänkades från start och fick komma in i andra halvlek, vägrade prata med jornalisterna i den mixade zonen.

– Det är inte idealiskt och jag tycker generellt att man inte ska göra så. Man ska stanna och svara på frågorna. Det här är något som vi får ta upp framöver, säger Hans Hultman.

– Det är viktigt för svensk fotboll att vi är öppna mot medierna, det är viktigt kommersiellt. Vi ska behålla rollen som den största svenska lagsporten.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Landslaget

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.