Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vägverket söker ny mediebyrå

Publicerad: 12 februari 2009, 12:52

Vägverket kör på med sin kampanj för nya hastighetsbegränsningar. För det söker de ny medie­byrå. Helst någon som kan ge samma effekt som den förra kampanjen. Uppdraget är värt sju miljoner kronor.


Camilla Kullander, kommunikationsstrateg och ansvarig för hastighetskampanjen, är mycket nöjd med utfallet på fjolårets kampanj för de nya hastighets­begränsningarna.
– Vi har fått otroligt bra uppmärksamhetsvärde och även bra omdömen om själva kampanjen, säger hon.

92 procent nåddes
Sifo Reasearch International har mätt utfallet av hela kommunikationsinsatsen och intervjuat 1 150 fordonsförare över hela landet. 92 procent har uppmärksammat att det finns fler hastighetsgränser än förut, 91 procent vet att trafiksäkerheten ökar och miljön mår bättre om man inte kör för fort, 83 procent ser mest fördelar med att hastigheterna hålls.
Reklambyrå för kampanjen är Confetti och de har kvar uppdraget även nu. Däremot ska Vägverket upphandla ny mediebyrå, eftersom det tidigare avtalet med Promedia  har gått ut.
– Vi vill ha rådgivning om vilka kanaler som är mest effektiva för att nå ut och hjälp att boka annonsplats, säger Camilla Kullander, som vill komma i gång med upp­draget så snart avtalet är klart i början av mars.
– Det blir en bred kampanj. Den riktar sig till fordons­förare i hela Sverige .

Omskyltning i september
Hur kampanjuppläggen ser ut är inte klart, men en kampanj planeras i samband med omskyltningen av svenska vägnätet som ska starta i september. Enligt upphandlingsunderlaget blir det två annonseringstillfällen under 2009.
Huvuduppdraget är att kommunicera att det har införts nya hastighetsgränser och vilka de är. Men Camilla Kullander vill slå fler flugor i en smäll:

Tre utmaningar

– Vi har tre kommunikationsutmaningar: bälte, nykterhet och hastighet. Den svåraste är hastigheten. De andra två är rätt självklara för folk. Där­emot är det inte många som tycker det är pinsamt att köra för fort. Därför försöker vi få med budskapet om klimat­påverkan och skaderisken vid höga hastigheter, säger hon.

truefalse

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.