Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Valentin & Byhr rattar nya lastbilen

Publicerad: 23 april 2010, 13:18

I ett år har Valentin & Byhr förberett en större internationell kampanj kring en ny lastbilsmodell från Volvo Lastvagnar – FMX. I veckan gick startskottet. Lanseringen har förberetts genom smygkampanjer på lastbilsbloggar och liknande.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrVolvo

truefalse

På Volvo Lastvagnars FMW-sajt kan du bland annat provköra den nya modellen.

I mitten på feb­ruari stod det klart att Volvo Lastvagnar väljer  Forsman & Bodenfors som strategisk partner för Europa. Samtidigt är  Valentin & Byhr fortsatt involverat i projekt för den  internationella marknaden.

Ett av de mer prestigefyllda rör lanseringen av det nya lastbilsmärket,  Volvo FMX. Modellen kan liknas vid en offroad-version av tidigare Volvo  FM.

Lanseringen har föregåtts av en smygkampanj med en film som via bloggar,  forum och branschpress har spritts till åkare med enbart lastbilar i  flottan samt åkare med olika sorters fordon i parken:
– Det har varit spännande att göra en teaserkampanj inför en större  lansering. Det är något som vi aldrig har gjort tidigare, säger Christina  ­Eriksson, ansvarig för FMX-lanseringen på Volvo Lastvagnar.

Lanseringen har genomförts tillsammans med Volvo Construction Equipment.  Detta eftersom divisionen har maskiner som också kan intressera Volvo  Lastvagnars målgrupper och vice versa:
– Vi har precis varit på Baumamässan i München och det var stort  intresse, säger Christina Eriksson.

För att ytterligare öka intresset inför lanseringen har  Valentin & Byhr använt ett nätverk av olika representanter för de  lokala marknaderna, så kallade WIM:are. Dessa har gått in och besvarat  frågor på det lokala språket eller på andra sätt engagerat sig gentemot  målgruppen.

För att underlätta arbetet för WIM:arna har Valentin & Byhr utformat  en social medie­strategi som exempelvis innehåller Volvo Lastvagnars  åsikt i en viss fråga.
– Vi får mer genomslags­kraft i målgruppen om exempelvis en turkisk  medborgare talar med åkare i sitt land och på deras eget språk, säger ­Andreas  Kjellgren.

Förutom nätverksrepresantanter över hela världen har prestigeprojektet  engagerat stora delar av Valentin & Byhr.

Vissa stunder har så många som 20 av byråns 80 med­arbetare varit  inkopplade. ­Byrån har stått för allt arbete, det vill säga allt från  att producera fem reklamfilmer till webbannonser, printannonser, action  marketing och sociala medier:
– Vi fick en budget att hushålla med och genom att vi har samtliga  kompetenser inhouse, inklusive pr, kan vi pressa kostnaderna rejält,  säger Andreas Kjellgren.

Till kampanjsajten

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrVolvo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.