Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vanliga annonser minns mottagarna bättre – men content marketing uppfattas som mer relevant

Publicerad: 10 december 2018, 14:08

En av tabellerna ur rapporten.

Detta visar en ny studie av undersökningsföretaget RAM, Research and Analysis of Media, på uppdrag av Sveriges Tidsskrifter.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterContent Marketing

RAMs studie baseras på 672 enskilda effektmätningar av content marketing under perioden 2016-2018, med jämförelsen mellan content marketing och vanliga annonser baseras på 3239 effektmätningar av helsidesannonser under perioden 2016-2018.  Sveriges Tidskrifter sammanfattar de fem viktigaste slutsatserna som:

• Vanliga annonser ger generellt högre effekt på hur väl mottagaren minns annonsbudskapet
• Content marketing-annonser slår vanliga annonser i kommunikationskvalitet och uppfattas som mer relevanta för mottagarna.
• Det är svårare att avkoda content marketing-annonser för betraktaren jämfört med vanliga annonser, det vill säga att urskilja avsändaren.
• Content marketing-annonser fungerar mer imagebyggande för varumärket jämfört med vanliga annonser.
• Intentionen att agera på budskapet är högre för content marketing-annonser.

Flera resultat i rapporten bekräftar resultat från tidigare internationella studier. En brittisk studie 2016 från BBCs content-marketing avdelning BBC Story Works,  visar exempelvis bland annat att content marketing verkar varumärkesbyggande genom att det ökar sannolikheten att varumärket rekommenderas.

– För vår bransch är det viktigt att kunna ge välgrundade råd till annonsörer och samarbetspartners. Undersökningen från RAM är inte gjord för att driva en agenda eller en färdig tes om vad som presterar bäst när det gäller reklameffekt. Det blir tydligt att både traditionella annonser och content marketing-annonser fungerar bra generellt men där olika syften, branscher och sammanhang får respektive annonstyp att fungera bäst, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, i ett pressmeddelande.

– Jag vågar påstå att den här studien är unik i dess omfattning både i Sverige och kanske hela världen. Den bygger på stora mängder data insamlat från ett 70-tal tidskrifter under en längre period, kommenterar Fredrik Åberg, Head of Sales, RAM Sweden.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.