Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vår största programbudget någonsin"

Publicerad: 27 maj 2009, 12:21

TV4 höjer programbudgeten med ”tresiffrigt miljonbelopp” i höst. Det mesta går till bred familjeunderhållning. Utöver storsatsningen ”I'm a celebrity – Get me out of here” med David Hellenius – trycker TV4 in sina stora tittarsuccéer i höstens tablå: Robinson, Körslaget och Idol.


Jan Scherman.

Bland övriga programnyheter presenterade TV4-Gruppen ett par datingsåpor med män i huvudrollen, det ena, Mammas pojkar, produceras av Titan.

TV4 Gruppens presentation av hösttablån påminnde annars till stora delar om konkurrenternas strategi i nuläget.
Det är säkra kort som gäller. Stora produktioner, breda format som går att bygga nya affärer på i nya mediekanaler, som webb, event och annan form av sponsorskap.

Lite grann kändes hela presentationen som en brygga över årsskiftet, när tv-reglerna för reklam väntas bli liberalare som ett i led i EU-anpassningen.
– Vi har källor som säger att vi har friare inplaceringsregler efter nyår, upplyste försäljningsdirektören Michael Grimborg.

TV4 siktar bland annat på de ytterligare 32 miljarder i marknadsföring som ligger utanför företagens traditionella medieköp som mäts i IRM:s så kallade reklamkaka.

VD Jan Scherman byggde sin presentation på att tv-mediet fortfarande stod starkt i den omvälvande medieevolutionen som pågår.
– TV står sig starkare än någonsin,

Han talade om TV4 i termer av stamträdet som skapar nya affärer och kanaler.
– Den kris vi ser i dag ser heller inte likadan ut som den vi hade runt 2001. Då drog rullgardinen ned. TV4 stod då för 75 procent av den totala nedgången inom kommersiell tv. I dag står vi för knappt en tredjedel.  

Jan Scherman underströk att TV4 Gruppen aldrig presenterat en så resursstark programbudget tidigare.
Även han uppmanande till kreativitet när det gällde nya affärsidéer och samarbeten. Han tog TV4:s samarbete med Expressen som ett exempel på vad man själv åstadkommit. Han lovade mer i den riktningen.

Den kritik som TV4 fått för hanteringen av den politiska reklamen såg han snarare som en bekräftelse på att kanalen agerar rätt.
– Sorry att inte alla fick plats, men vi hade fått smäll på fingrarna oavsett vad vi gjort. Vi visade i alla fall vad vi anser med nyskapande. Man måste kunna lämna valstugan.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.