Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Världens bästa reklam

Publicerad: 20 november 2009, 06:51

Sverige är världens nionde mest reklamprisbelönade nation. Men Farfar är den enda svenska byrån som kvalar in på topp fem i någon kategori. Gunn Report 2009 har publicerats.


Cannes Lions, One Show, D&AD, Epica etc etc. Reklam är kanske den tävlingstätaste branschen och när året är slut sammanställer Gunn Report alla pristagare, viktar de olika tävlingarna och räknar fram vem och vad som vunnit mest.

Som vanligt dominerar USA och amerikanska kampanjer. Tandkrämen Crest drog hem flest filmpriser med You can say anything with a smile. Se filmerna ovan.

Whopper Sacrifice av Crispin Porter + Bogusky för Burger King, där alla som gjorde sig av med tio Facebookkompisar fick en hamburgare, fick mest priser i den interaktiva kategorin. På delad femteplats, tillsammans med Droga5, kom Farfar med sin Get out and play för Nokia N-Gage.

Reklamindustrin är i omvandling vilket även påverkar Gunn Report. I år finns en ny kategori, kallad All Gunns Blazing, som räknar samman kampanjer som faller mellan kategorierna. Etta blev Obamas presidentkampanj, och trea blev bröderna Sjönells kampanj för Oasis. Men var gränserna går är inte helt klart eftersom Whopper Sacrifice av Crispin Porter även gick in på en fjärdeplats i den här kategorin.

I sammanfattningen av Gunn Report påpekar man att även i fortsättningen ska det finnas en särskild kategori för interaktiva byråer och kampanjer. Fortfarande är det specialiserade byråer som tar hem flest priser i den interaktiva kategorin men om de bakades in i en gemensam kategori skulle de försvinna bland alla traditionella byråer. Med andra ord kan det finnas en skevhet i strukturen på världens reklamtävlingar.

Om både traditionell, interaktiv och den nya kategorin räknades samman skulle Goodby Silverstein & Partners dominera stort (se byråns kampanj för Nuntendo Wii nedan). Andra byråer som är framgångsrika i båda kategorierna finns Crispin Porter, BBH London och Forsman & Bodenfors, enligt Gunn Report.

DDB London blev årets mest prisade traditionella byrå. Framför allt har byrån vunnit mycket med sina kampanjer för varuhuset Harvey Nichols. Under de elva år som Gunn Report publicerats har DDB London legat i topp tre gånger och det är byrån ensam om.

Bland de interaktiva byråerna toppade inte helt oväntat Goodby Silverstein & Partners som även knep en fjärdeplats i den traditionella kategorin. Farfar kom på fjärde plats i interaktiva kategorin.

I sammanräkningen dominerar USA med flest och finast reklampriser och följdes av Storbritannien, Argentina, Tyskland och Japan. Förra året såg topp 5 exakt likadan ut. Sverige segade sig upp en placering till plats nio bland världens mest prisade länder.

Mest prisade reklamfilmerna

1 CREST TOOTHPASTE "Bulldozer"/"Lice"/"Pre-Nup"
Saatchi & Saatchi New York

2 SCHWEPPES MIXERS "Burst"
GPY&R Melbourne

SHELTER CHARITY "House Of Cards"
Leo Burnett London

SKITTLES "Pinata"
TBWA\Chiat\Day New York

5 COMCAST "Rabbit"
Goodby, Silverstein & Partners San Francisco
NORTE BEER "Doctor"/"IT Guy"/"Millionaire"
Del Campo Nazca Saatchi & Saatchi Buenos Aires

Chryseler Jeeps belönade annons

Mest prisade printreklamen

1 CHRYSLER JEEP "Two Worlds"
BBDO/Proximity Kuala Lumpur

2 ALKA SELTZER "Dissolve Your Problems"
CLM BBDO Boulogne-Billancourt

HARVEY NICHOLS "Harvey Nichols Bristol Store Launch"
DDB London

4 HOSPITAL ALEMAN "Kinder Plan"
Del Campo Nazca Saatchi & Saatchi Buenos Aires

5 JAMES READY BEER "Share Our Billboard"
Leo Burnett Canada Toronto

Mest prisade interaktiva reklamen

1 BURGER KING "Whopper Sacrifice"
Crispin Porter + Bogusky Boulder

2 NINTENDO Wii "Wario Land Shake It"
Goodby, Silverstein & Partners San Francisco

3 DORITOS "Hotel 626"
Goodby, Silverstein & Partners San Francisco

WOWOW TV "12 Cams Create Your Rainbow"
Bascule Inc Tokyo

5 JEWISH CO. FOR ED. & RESEARCH "The Great Schlep"
Droga5 New York

NOKIA N-GAGE "Get Out And Play"
Farfar Stockholm

Mest prisade All Gunns Blazing

1 OBAMA CAMPAIGN "Obama For America"
Obama For America Washington

2 NEW YORK CITY DEPT. OF EDUCATION "Million"
Droga5 New York

3 WARNERBROS.RECORDS" Oasis Dig Out Your Soul In The Street
BBH New York

4 BURGER KING "Whopper Sacrifice"
Crispin Porter + Bogusky Boulder

HAAGEN-DAZS "Help The Honey Bees"
Goodby, Silverstein & Partners San Francisco

HORNBACH HOME IMPROVEMENT STORES "House of Imagination"
Heimat Berlin

Mest prisade traditionella byråerna
1 DDB London (
2 Almap BBDO Sao Paulo
3 Dentsu Tokyo & Osaka
4 Goodby, Silverstein & Partners San Francisco
5 Del Campo Nazca Saatchi & Saatchi Buenos Aires

Mest prisade interaktiva byråerna
1 Goodby, Silverstein & Partners San Francisco
2 Crispin Porter + Bogusky Boulder & Miami
2 Bascule Inc Tokyo
4 Farfar Stockholm
5 AKQA London, AlmapBBDO Sao Paulo, BBH London, Dentsu Tokyo

Mest prisade byrånätverk
1 BBDO
2 DDB
3 Ogilvy & Mather
4 Leo Burnett
5 Saatchi & Saatchi

Mest prisade länder
1 USA
2 Storbritannien
3 Argentina
4 Tyskland
5 Japan
6 Spanien
7 Brasilien
8 Frankrike
9 Sverige
10 Australien

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.