Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Världens medieköp: 3200 miljarder

Publicerad: 3 januari 2012, 07:00

2011 var ett turbulent år på de flesta marknader runt om i världen. Ändå steg medieinvesteringarna med 3,5 procent till 434,3 miljarder dollar, vilket motsvarar runt 3200 miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

ZenithOptimedia

ZenithOptimedia sammanställde sin prognos över 2011 i december och i den konstaterar man att det trots allt blev ett bra år för reklam- och mediebranschen runt om i världen. Dessutom förutspår de att 2012 kommer att bli ännu bättre – reklaminvesteringarna kommer enligt undersökningen att stiga med 4,7 procent i år på global nivå. Det kan jämföras med Sverige där IRM endast tror på strax över nolltillväxt.

Det är alltjämt den amerikanska marknaden som är världens största och står för runt en tredjedel av världens reklaminvesteringar. Europa hamnar på andraplats med en uppskattad omsättning på 129,1 miljarder dollar, runt 890 miljarder kronor. Den världsdel som ökade mest i fjol var Latinamerika: + 6 procent.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

ZenithOptimedia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.