Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Världens största annonsörer – här är årets ranking

Publicerad: 3 december 2018, 15:10

Samsung Electronics - 2017s största annonsör.

AdAges årliga rapport kring världens största annonsörer visar att årets största annonsör är Samsung Electronics, som spenderade 11,2 miljarder dollar på marknadsföring 2017.


Ämnen i artikeln:

AdAgeSamsung

I samband med detta går de om amerikanska dadligvaruföretaget Procter & Gamble, som året innan hade titeln då de spenderade 10,5 miljarder. Rapporten  samlar de hundra företag som spenderar mest på marknadsföring i världen. Den visar samtidigt dock att Procter & Gamble spenderar mest om har en snävare definition av marknadsföring.

Rapporten visar även bland annat att totalt spenderades det fem procent mer än 2016, nämligen 279 miljarder dollar, att 105 företag spenderar mer än en miljard dollar och att Alibaba Group Holding, Kinas största onlinedetaljvaruhandel växte som mest, och spenderade i år 2,7 miljarder.

Världens nu fem största annonsörer:

1. Samsung Electronics, spenderade 11,2 miljarder dollar

2. Procter & Gamble, spenderade 10,5 miljarder dollar

3. L'Oréal, spenderade 8,6 miljarder dollar

4. Unilever, spenderade 8,5 miljarder dollar

5. Nestlé, spenderade 7,2 miljarder dollar

De företag världen över som ökat sina marknadsföringsinvesteringar som snabbast:

1. Alibaba Group Holding, ökade med 105 procent, nu 2,7 miljarder dollar

2. Tencent Holdings, ökade med 46 procent, nu 2 miljarder dollar

3. Viacom, ökade med 35 procent, nu 1,3 miljarder dollar

4. Kering, ökade med 34 procent, nu 1,4 miljarder dollar

5. Alpabet (Google) , ökade med 32 procent, nu 5,1 miljarder dollar

Ämnen i artikeln:

AdAgeSamsung

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.