Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Varm, vacker och våt

Publicerad: 11 Juni 2009, 08:41

Det är sommar. I alla fall snart. Semestern hägrar för såväl kreti som reklam-pleti. Sverige börjar att bunkra upp med Pripps Blå lättöl, Abbas sill. Badpooler, studsmattor och vattenland för trädgården går som smör i solsken från BR och Toy’s R Us.


Ämnen i artikeln:

GästtyckarenNiclas Strandh

Midsommar ska firas på någon skärgårdsö, gärna med lite trevliga snapsar från Systembolaget som dock självklart förklarar att saker som de säljer ska drickas med måtta och helst inte alls.
Vi handlar clamdiggers från H&M, ryschiga Odd Molly-kopior från Lindex och självklart ska badkläder köpas på Gina Tricot för alla vill se ut som deras trafikfara till modell.
GB-glassarna har testats av alla paneler och i augusti kommer ungefär samma paneler att testa kräftorna. I roliga hattar. Men innan dess ser Coop till att förklara att man ska rädda världen men på väg dit säljer man lite flintastek, korv och Gevalia.

Grillar från Weber eller OKQ8 förmörkar varje helgkväll i radhusområdet och när det regnar så ser Telia till att folk kan hyra film on demand. Och paraplyfabrikanterna laddar upp lagren liksom Byggmax inför sommarens manliga eskapader: den jättestora DIY-altanen.
Mitt i alltihop så åker Tomas Ledin på turné, firma Ekman-Sandelin lirar ”Fantasi” på tv och varje sommarfest kommer fortfarande spela ”Sommartider”.

Det är ganska
fascinerande att fundera på hur vi inom kommunikationsbranschen ibland har byggt bilden av hur svensk sommar ska vara. Samtidigt som vi alltid måste inse att vi också spelar på de drömmar som varje människa har. Det är en interaktion, det är varken höna eller ägg.
Jag frågade några twittrare om vad sommaren är – inga varumärken. Bara väder.

- @mariaatomaca: ”Upplev spänningen – ingen dag är den andra lik”
   - @magnuslagergren: ”Regnigare än så här blir det inte!”
   - @pellet: ”Kort & gott!”
   - Bäst var nog ändå @mikumaria: ”Varm, vacker och våt.”

Så jag ber att få tacka för mig som gästtyckare. Ha en trevlig sommar. Må det regna lagom och solas lagom. Sådär mellanmjölkigt svenskt som vi trivs med.

Av: Niclas Strandh
Creative planner på byrån
Niclas Strandh DigitalPR och JMW Kommunikation
Bloggar bland annat på www.deepedition.com

Nina Malmström

Ämnen i artikeln:

GästtyckarenNiclas Strandh

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.